fredag 11. desember 2009

Cervèlo Test Team

Årets sesong ble en braksuksess for Cervèlo laget på de fleste områder. Thor Hushovd og Heinrich Haussler hadde begge fantastiske vårsesonger med podiumplasser på nesten alle klassikere og semiklassikere. Laget framsto som det topplaget de satset på å være i mars og april med flere ryttere fremme i teten i store løp. I tillegg lykkes de godt i de store tourene med mange etappeseire og en grønn trøye signert Thor Hushovd. Laget klarte å flyte på en slags medgangsbølge gjennom nesten hele sesongen og hadde aldri lange perioder med seierstørke. Det var allikevel ikke alt som gikk helt som det skulle og laget har store forbedringsområder. Jeg tenker da først og fremst på sammendrag i store etappeløp og spurtopptrekk. Cervèlo satset hardt på begge disse områdene, men klarte ikke å finne en god balanse. For å være helt ærlig synes jeg de bommet totalt på dette, men fordi Hushovd var så knallsterk og vant den grønne trøya nærmest på egenhånd slapp de rimelig billig unna.

Laget satt som sagt farger på forrige sesong, men det kan vi ikke si at de har gjort på overgangsmarkedet. Der har det vært overraskende stille og laget er slik jeg ser det betydelig svekket. De eneste laget har hentet inn av betydning er lynraske Theo Bos og klatreren Xavier Tondo. De har mistet Pauwels, Gomez Marchante, Roulston og Gerrans. Simon Gerrans er nok lagets største tap. Den sterke australieneren er nærmest blitt en garantist for et par-tre relativt store seire per sesong. Hayden Roulston forsvinner vekk fra Cervèlo sitt såkalte opptrekkstog for å hjelpe Cavendish istedenfor. Jeg klarer ikke å se for meg at det skal være noe kjempetap for laget, men det kunne vært en fin mulighet til å hente inn noen andre som kunne gjort den jobben han skulle gjort litt bedre. Noen vil kanskje hevde at Bos er hentet for å erstatte Roulston, men jeg klarer ikke å se for meg nederlenderen som noen hjelper. Han faller nok inn under samme kategori som Haussler.

Når det gjelder de norske to norske representantene i laget Hushovd og Rasch så får nok de samme roller som i år. Hushovd beveger seg sakte, men sikkert over fra en rå spurter til en klassiker rytter. Jeg mener ikke at Hushovd er i ferd med å miste all fart i beina, men jeg tror vi norske sykkelfans får mer å juble over i store klassikere enn i rene spurter de neste årene. Neste år kan være sesongen Hushovd endelig klarer å kapre en stor klassiker seier, en som gir han en stor plass i historiebøkene. På laget i de rittene finner vi nok også Gabriel Rasch. Rasch er en velidg klok og lojal sykkelrytter, en type som hvert lag trenger for å vinne klassikere. Han er ikke den rytteren som er mest i TV ruta, men han gjør et grovarbeid som stjernene er helt avhengig av. Jeg har også tro på at vi får se Rasch i et langt utbrudd i en grand tour, dessverre tror jeg det kan bli tøft å få innpass på tour laget. Cervèlo kommer til å bite skikkelig fra seg neste sesong også!

2 kommentarer:

  1. Sammenlagtrytteren Carlos Sastre har hatt en sesong under pari, særlig i TdF. Vi så glimt av gammel storhet på Vesuv-etappen i Giro d'Italia, der han vant.

    Men sympatiske Sastre kan komme igjen. Ingen lag-tempo i TdF i år, så Cervelo slipper å skjemme seg ut. 2XCol de Tourmalet skulle passe. Når det er bratt nok, klarer han seg for seg sjøl. Recordar Sastre! "This is my race, which I have won once before and I would love to win again", uttalte Sastre 14. nov.

    SvarSlett
  2. Carlos Sastre føler jeg ble "ofret" litt av cervèlo i år. Hushovd "trakk seg" fra giroen som var et viktig ritt for laget, og la med det et stort press på Sastre. Det virket som at Cervèlo ville at Sastre skulle være på 90 prosent i giroen og hundre i både touren og vueltaen. Det går ikke!

    Jeg tror ikke løypa i årets tour passer Sastre helt bra heler. Riktignok setter han nok pris på å slippe lagtempoen, men neste år som i år blir det ganske få toppfinisher. Sastre er ikke typen som klarer å stikke fra de andre favorittene i bakken og holde luka i 20 kilometer flatt terreng. Han vil nok også tape mye på tempo, men at vi får se en mye bedre Sastre i neste års tour enn vi så i årets er jeg overbevist om! Han får nok ikke mye hjelp av laget så her er det bare å brette opp ermene for den tidligere mester.

    SvarSlett