tirsdag 22. desember 2009

Idrettsgallaen og syklister

Idrettsgallaen er blitt en årlig tradisjon. Gallaen som hedrer norske idrettsutøvere har hatt en tendens til å overse syklister. Utenom Gunn Rita Dahle Flesjå har det vært magert med både priser og nominasjoner til norske sykkelkvinner og herrer. I år er desverre ikke noe stort unntak. Riktignok har vi fått to nominasjoner og Thor Hushovd er nominert til en av de mest prestisjefylte prisene "Årets navn". Det er forøvrig en folke jury, dvs oss i befolkningen som stemmer, som bestemmer hvem som stikker avgårde med prisen. Denne nominasjonen er velfjortent siden Hushovd har syklet inn supersterke resultater og klistret store deler av den norske befolkningen til TV skjermen i den korte perioden vi hadde noe som liknet på solfylte dager i Norge. Han kunne kanskje også fått en nominasjon til årets mannlige utøver også? Han har i tillegg vist stort engasjement utenfor sykkelsete også ved blant annet å samle inn penger til
kreftforeningen gjennom Oslo GP og bør vel for det være en sterk kandidat til å hente hjem prisen for årets forbilde. Dette er en pris uten noen nominerte.

Så langt så vel, men det er en nominasjon her som sjokerer meg kraftig. Edvald Boasson Hagen er som ventet nominert i en kategori, men at den kategorien er årets gjennombrudd ga meg nesten et lite hjerteinfarkt. For det første tror jeg at han ble nominert i akkurat samme kategori etter sitt første år i Maxbo Bianchi (noen som vet om det stemmer?). Det må også sies at om du mener at EBH har slått gjennom spesielt i år og kommet frem som en overraskelse har du strengt tatt ikke fulgt særlig godt med! Hadde han blitt nominert i denne kategorien i fjor etter en suksessfull førstesesong blant de virkelige proffene kunne jeg forstått det, men ikke i år. Jeg ville også likt å se Fredrik Mohn nominert som årets trener for innsatsen han har gjort med blant annet Ole Haavardsholm, Lars Petter Nordhaug og EBH. Det ser ut til at en nominasjon i denne kategorien ikke bare krever gode resultater, men også en del spaltemetre i aviser.

Terrengsykkel er ikke mitt sterkeste område, men slik jeg ser det står vel ikke Lene Byberg sine prestasjoner i år så utrolig mye tilbake for Gunn Rita sine de siste årene? Jeg synes godt hun kunne fått en nominasjon. Det viser kasnkje at du i tilegg til gode resultater trenger et sterkt navn for at idrettsgallajuryen skal finne deg værdig en nominasjon? Tilslutt skal det sies at dette er et NRK arrangement og det bærer kanskje nominasjonene litt preg av? Se hele lista med de nominerte her

7 kommentarer:

  1. stemmer at Edvald har vært nominert i samme kategori før ja... trodde ikke det var "lov" jeg

    SvarSlett
  2. Jeg har en følelse av at juryen har forstått at de må nominere han i en kategori for sine prestasjoner i år, men ikke "funnet plass" til han i andre kategorier. Det skal sies at han ikke vant sist han ble nominert. Da stakk Marius Torp av med prisen.

    SvarSlett
  3. Jeg her helt enig med deg, og tror de har litt for lett for å vende seg mot resultatlistene for våre paradegrener som foregår stort sett på snø.

    Hvis man setter idretter som sykkel, skyting, sjakk og golf opp mot f. eks. langrenn og skiskyting så blir de to sistnevnte idrettene kun som paranteser å regne...:-)

    SvarSlett
  4. haha, er dette ironi? Er det noen som IKKE blir glemt av media generelt er det syklister. Og spesielt når det gjelder kåringer kommer syklister veldig bra ut. Dagbladet har vel nominert 3 syklister til Folkets idrettspris, men ingen fotballspillere. Fotball er 1000 ganger større i Norge enn sykkel.

    Hilsen Steinar(som er interessert i både sykkel og fotball).

    SvarSlett
  5. Var ikke ment som spesielt ironisk. Dagbladet sin liste over nominerte har jeg ikke tatt for meg i dette innlegget. Så det er sagt så er jeg utrolig idrettsinteressert og bryr meg om andre idretter enn sykkel, men dette er en sykkelblogg ingen idrettsblogg så det er det perspektivet jeg bruker. Nå skal det vel sies at fotballen har en egen galla og sånn sett får kåret seg selv ganske kraftig.

    Når det er sagt synes jeg det er flott at det kommer frem flere meninger. Det er sikkert flere som deler ditt syn enn mitt, men jeg synes som sagt at under idrettsgallaen blir syklistene litt undervurdert.

    SvarSlett
  6. Er enig med deg at mange av nomineringene kan diskuteres, men de fleste idrettene i dette landet blir dårligere behandla enn sykkelsporten på Idrettsgallaen.

    En må heller ikke glemme at langrenn er den største individuelle idretten i Norge og Norden, ganske mye større enn sykkel. På den nordlige halvkule er langrenn en betydelig idrett, og det er både rett og rimelig at det blir noen priser til den idretten.

    SvarSlett
  7. Jeg er heller ikke en av de som roper høyest om at store internasjonale idretter skal bli mest premiert. Jeg synes det er flott at vi har litt sære nasjonalidretter som vi setter stor pris på. Mye kunne blitt ved å dele ut en pris av typen største internasjonale prestasjon hvor man deler ut prisen til nordmenn som gjør seg bemerket i store idretter som ikke er spesielt "norske" som f.eks boksing og golf.

    SvarSlett