torsdag 15. juli 2010

Feil, feil, feil og atter feil!

I dagens sprint var det så mye å ta tak i at vi ikke rekker å diskutere alt. Vi konsentrerer oss derfor om det viktigste. Var det rett å kaste ut Mark Renshaw av Touren etter dagens spurt? Hva pokker holder Cervelo laget på med? Og hva skjedde med Edvald Boasson Hagen?



Renshaws kamp
Slik jeg ser det burde ikke Mark Renshaw utestenges. Jeg synes det er en overreaksjon av Tour de France arrangøren. Dette er slik jeg ser situasjonen: Columbia laget har full kontroll i front av feltet med Eisel. Bakfra gjør Julian Dean en helt utrolig jobb med å bringe Farrar fra en håpløs posisjon opp til siden av Cavendish. Det blir så en kamp mellom Dean og Renshaw om å komme først. Første forseelese skjer fra Julian Dean og er den som gjør at "bikkjekampen" starter. Julian Dean skjener inn i banen til Mark Renshaw og legger, som Renshaw selv sier, sin venstre albue rett foran styret til Renshaw. På TV-bildene ser det ikke så ille ut, men husk at de her sykler i ca. 60 kilometer i timen. Det er ekstremt høy fart, og da skaper en arm foran styret en ekstremt farlig situasjon. Det som skjer etter dette er nok ikke Renshaw spesielt stolt av, men det er en forståelig reaksjon. For å forstå hans reaksjon må man sette seg inn i en lead-out manns posisjon. Mange sier at spurterne nærmest driver risikosport. Hva gjør ikke lead-out mennene da? Det er de som skal brøyte vei for spurterne og ta duellene for dem. Siden Renshaws jobb er å få frem Cavendish er det ikke noe alternativ for han å bremse og slippe frem Dean. Det har heller ikke Dean noe krav på. Men alle forstår at Renshaws instinkt forteller han å få denne "inntrengeren" ut av hans kjøreretningen. Det er like mye et overlevelsesinstinkt som et konkurranseinstinkt. Da bruker han hode til å stange vekk Dean. Selvsagt er ikke det helt bra, men det kunne tross alt vært verre. Han kunne brukt armene til å dytte bort Dean. Å stange med hode ser mer alvorlig ut, men er tross alt mindre farlig enn å dytte med strake hender.

Sik jeg ser det kunne Renshaw unngått å stange Dean, men da hadde det trolig blitt en massiv velt. At han brukte et drastisk middel for å unngå at det skjer blir han altfor hardt straffet for. Tour de France arrangøren burde brukt hode og hørt historien fra begge sider før de kastet ut Renshaw. At Dean går ustraffet fra insidensen er en skam, og setter arrangøren i et dårlig lys. Det viser at de ikke klarer å se helheten i situasjonen, men heller straffer den personen som mest synlig bryter reglene. Ufattelig svakt, men ikke overraskende fra en løpsledelse som har for vane å ta svake avgjørelser. Ofte virker det som at markeringsbehovet er større hos løpsledelsen enn evnen til å ta veloverveide avgjørelser.

Når det er sagt burde Renshaw bli deklassifisert. Det kan diskuteres om han burde det på bakgrunn av ovenfornevnte situasjon, men slik jeg ser det gjør han en like grov forseelse like etterpå. Når Cavendish starter spurten ser Renshaw seg over venstre skulder og ser at Farrar er på full fart fremover. Han skjener da ut i hans bane og sperrer han. Etter min mening begår han der et bevisst og umotivert regelbrudd. Men heller ikke det var grovt nok til å kaste han ut av Touren.

Katastrofen Cervelo Test Team
Det er ikke bare løpsledelsen jeg skal kritisere i dag. For Cervelo Test Team fortjener virkelig en skikkelig skjennepreken. Og en del av den retter jeg mot den oppskrytte sportsdirektøren Van Poppel. Slik jeg ser det ble Cervelo laget for fornøyd med seg selv etter deres debutsesong. Istedenfor å ta tak i det som åpenbart var forbedringsområder, virket det som at de ønsket å sole seg i suksessen de hadde. Hushovd vant i fjor den grønne trøya på egenhånd! Jeg mener at en grønn trøye aldri har blitt vunnet så alene i moderne tid som Hushovd gjorde det i fjor. I år er Cervelo Test Team like tafatte i spurtene. Lagnavnet bør ha trykk på Test. Det de leverer den siste milen er så planløst og motløst at det er en katastrofe. Disiplin og struktur er totalt fraværende. At deres sportsdirektør er tidligere spurter viser at det ikke er så enkelt at du kan putte en eksproff med praktisk erfaring i følgebilen, og så ordner alt seg. Den eneste løsningen jeg ser er å sende sportsdirektør Van Poppel så langt ut av Frankrike som overhode mulig. Inn må en ledertype med forståelse for lagsammarbeid komme. En som kan få et lag uten de beste rytterne til å spille hverandre gode. Et eksempel fra dagens etappe: Jeremy Hunt legger seg i front av feltet når Hushovd ligger langt bak. Kreftene hans skulle blitt brukt til å trekke frem Lancaster og Hushovd til fronten, ikke til å skjerme vind for Columbia laget. Det er så håpløst at du nesten ikke tror det er mulig på dette nivået. Og slik har det vært i de titalls spurtene som har blitt kjørt de siste to års Tour de France. Ser egentlig Cervelo TEST Team (ikke tilfeldig at jeg uthevet test) på spurtene og analyserer dem? Man skulle ikke tro det! Det fører til at Hushovd blir alene og roter seg bort i spurtene. Se på dagens etappe. Tyler Farrar og Hushovd er begge i en håpløs posisjon 800 meter fra mål. Forskjellen er at Hushovd sitter alene og må ut i vinden for å finne en vei oppover i feltet. Farrar får en tur på første klasse frem i feltet av sin hjelper, Julian Dean. Forskjellen er vannvittig stor. Det er som at Farrar flyr på første klasse med masser av kaviar og champagne, mens Hushovd må nøye seg med å sitte på dassen på et Ryanair fly.

Sky ikke mye bedre
Heller ikke Team Sky får det til. Forskjellen på Sky og Cervelo er at det ser ut til at Sky gjør et ærlig forsøk. De samler rytterne og trekker Boasson Hagen så langt opp de klarer. Man kan i det minste se at de prøver. Feilen deres er at laget ikke er tatt ut med tanke på spurter. At Geraint Thomas plutselig skal være opptrekker (omtrent for første gang i sin karriere) som Tour de France debutant, sier seg selv at er hjernedødt. Han har riktignok gjort en kjempejobb og slåss med hjerte utenpå drakta, men han har hverken farten eller rutinen som trengs på dette nivået. Det som er så irriterende er at disse egenskapene har Team Sky i laget, ikke bare i en, men to menn. Greg Henderson og Chris Sutton burde begge vært i Touren. De har begge evnene den siste kilometeren som kunne gitt EBH like gode opptrekk som Farrar, Petacchi og Cavendish. Men Sky satset på at Wiggins skulle gi valuta for deres prestisjesignering. Det slo (som ventet) ikke til, og de sitter nå med skjegget i postkassa. I dag så vi at Boasson Hagen ble ledet ut på feil side av feltet av Thomas, for så å bli etterlatt til ulvene i dødens posisjon. Det betyr at han må starte spurten altfor tidlig, og at han blir sperret inne flere ganger. Team Sky har hatt en stygg uvane for å ende opp på feil side av feltet. De ender opp der opptrekkerne kjører, og slipper seg ned etter endt drajobb. Der blir det alltid trangt. Kommer de seg på andre siden kan de angripe fra "andrespor utvendig". Det blir fortsatt en tung vei å gå, men da blir de i det minste ikke sperret.

15 kommentarer:

  1. "sin venstre albue rett foran styret til Renshaw" ? Albuen er da vitterlig 20-30 cm over og like langt foran styret til Renshaw og i ca 0,1 sekund før Renshaw går bananas!!Vi snakker vel om at Dean har de samme rettigheter som du synes Renshaw har, dvs til å "brøyte vei" etc?
    Helt på sin plass å utestenge Renshaw ;-)

    hilnser morten

    SvarSlett
  2. Det er som jeg skulle sagt det selv, helt og fullstendig enig dine betraktninger.

    SvarSlett
  3. Ikke enig med deg ang Renshaw. At juryen var enstemmig tyder vel på at ikke alle deler din vurdering. Jeg synes tvert imot du overdriver Deans "forseelse." Den var av det mer normale slaget. Jeg så i hvertfall ikke noe unormalt der, og slett ingen "arm" foran styret. Renshaw klikker jo! En dytt med hodet tror jeg hadde vært ok, den hadde vi skjønt, men den andre, og ikke minst den tredje er helt uholdbar. For det første så handler det om sikkerhet, ikke bare for Dean, men for resten av feltet som kommer etter i 70 km/t. Dette kunne lett blitt en stygg massevelt. Heldigvis klarte Dean å holde hodet kaldt, og tok ikke igjen. For det andre er dette sykkelsportens ustillingsvindu nummer en, og folk skjønner ikke det du prøver å argumentere med, at å dytte med hodet ikke er så farlig. Det ser jo helt loco ut. Kanskje det går greit i tour down under, men her må det være ekstra strengt.
    Det man kan diskutere er straffen. Å deplassere Renshaw har ingen betydning. Ingen bryr seg om hans plassering. Alternativet er å deplassere alle HTC-ryttere - altså straffe laget. Å gi Cav seieren her er som å la målet bli stående etter at en annen har gitt en målgivende pasning med hånda, og gitt den personen rødt kort for det. Jeg mener det burde vært gjort i tillegg.

    SvarSlett
  4. Morten jeg mener at Dean har samme rettigheter som Renshaw, altså å gjøre et "ryddearbeid". Men jeg mener Dean krysser grensa når han legger armen over/rett foran styret på Renshaw. Omtrent som i fotball bør grensa gå ved skulder mot skulder. Armer i nærheten av andres styrer skaper ekstremt frlig situasjoner. Jeg synes Dean godt kunne gått inn skulder mot skulder mot Renshaw, men i steden tar han i mine øyne å skjærer inn i Renshaws bane med armen helt i nærheten av styret hans. Jeg synes han krysser en grense der, men har forståelse for at ikke alle ser det likeledes. Hvilke tidligere episoder som har ført til diskvalifikasjon rettferdiggjør Renshaws straff? Bør Tour ledelsen kunne ta slike avgjørelser såpass raskt basert på skjønn?

    Veldig hyggelig at du er enig anonym. Virker som vi kanskje er i mindretall dog.

    Vi er tydeligvis ganske uenige angående denne spurten Torstein. Å fremstille Dean som en "helt" for ikke å slå tilbake med samme mynt synes jeg ikke er riktig. Du snakker om sikkerhet, men er ikke Dean i utgangspunktet for nærgående Renshaws styre til at det er fair og sikkert? Forstår jeg deg rett mener du at det var riktig å diskvalifisere Renshaw for å sette et eksempel. Hva da med slåsskampen mellom Barredo og Costa for noen dager siden. De fikk kun en skarve bot, og de satt virkelig ikke noe bedre eksempel enn Renshaw i dag. Bør også nevnes at slike "skallinger" tidligere har blitt straffet med deplasseringer. Bør de nå uten forvarsel endre denne praksisen. Er det fair ovenfor en rytter som har dette som levebrød?

    Å gi lagstraff mener jeg er helt galt. I den grad det ble gjort noe feil var dette en personlig feil. Hvis for eksempel Sastre kjører kamikase inn i en sving i en utforkjøring på en klatreetappe og drar med seg mange ryttere i uhellet, bør da Cervelo straffes kollektivt ved at de mister poeng i den grønne trøya? Hvor langt skal eventuelt en slik lagstraff strekkes?

    PS: Jeg tror foresten at noe av grunnen til at Dean ikke tok igjen med samme mynt var at han forstod at han hadde gjort en feil og skjært for mye inn i Renshaw.

    SvarSlett
  5. Det begynner å bli ganske tydelig nå at HTC Colombia spekulerer på å kjøre litt dirty i spurtene, og heller ta de straffereaksjonene som kommer. Så lenge gevinsten (etappeseier) er større enn risikoen (hjelperytter deklassifisert etc...) vil de nok fortsette med dette. Treneren ser ut til å støtte sine ryttere automagisk hver gang, det er åpenbart en policy fra laget. Regler og straffereaksjoner er til for at folk skal kjøre skikkelig, ikke bare for å være en irriterende faktor å ta med i kalkuleringen når de skitne triksa trekkes frem. Derfor er jeg enig i reaksjonen til juryen. Godt mulig at de skulle reagert mot flere, men ikke mildere mot Renshaw.

    Hvis det hadde vært Thor som ble møtt med sjening som den du beskriver fra Dean, vet vi godt at han hadde bitt det i seg, i stedet for å stange løs. Så hadde han heller klaget til juryen i stedet. La oss ikke straffe folk for å ha den holdningen. La oss heller ha regler som sørger for at det er rytternes eneste valg.

    SvarSlett
  6. Renshaw blir jo straffet fordi han skaper en farlig situasjon i spurten. Barredo og Costa lager jo bare surriball for hverandre(og får vel i hovedsak bot fordi de bringer sporten i vanry), det er jo ikke akkurat farlig når en proffrytter med overarmer som blyanter slår litt på en annen med et forhjul ...

    OK, diskvalifisering er strengt, men en deplassering hadde jo bare vært latterlig, det er jo ikke straff i det hele tatt for Renshaw. Utover det burde jo Cav straffes i samme rennet i og med at han vinner mye takket være Renshaws bravader. At du skal dra inn lagstraff for noe som eventuelt måtte skje ett eller annet sted i løpet er jo tåpelig med mindre f. eks. Sastre(som du bruker som eksempel)med overlegg kjører inn i noen for å ta dem ut av etappen. Det må du jo se er en viss forskjell på.

    Gare

    SvarSlett
  7. Har ingen sans for Cav og lagkompisene hans. Liker ikke holdningen deres. Opplever at de bruker metoder som ikke skal brukes i det som har blitt kalt en gentlemansport. De er arrogante, ufine, barnslige og uærlige. Helt greit at Renshaw ble disket, kanskje det vil føre til at de andre skjerper seg.

    SvarSlett
  8. Nok en gang et godt skrevet innlegg fra deres side. Informativt og velbegrunnet. Konsist og leselig. Forfriskende synspunkter.

    Høy temperatur på mange måter i årets tdf. Dette blir en klassiker:)

    SvarSlett
  9. Som sagt så tror jeg ikke det er uenighet om at Dean er med å fremprovoserer situasjonen. Det er skjening og bryting, men mer skulder mot skulder. Jeg forstår Renshaws første hodedytt, og han hadde ikke blitt straffet bare for denne. Men de to neste skallingene, den tredje helt uprovosert, samt den åpenbare sperringen av Farrar må jo få konsekvenser,og jeg står på at laget ikke bør premieres med etappeseier, selv om Cav nok hadde vunnet likevel. Eksempelet ditt med Sastre er ikke relevant, men vi kan se på et helt reelt eksempel da Theo Bos på famøst vis drar ned mannen i gul trøye før spurten i siste etappe av Tour Down Under. Sjekk klippet på Youtube. Kan ikke sammenliknes med Renshaw, men jeg håper virkelig ikke at de lot Bos´s lagkamerat stå som vinner av den touren(har ikke sjekket hva ufallet ble.) Det må være mulig for juryen å bruke skjønn, fordi alle situasjoner er ulike. Spurtsituasjonene balanserer rytterne alltid på en grense, her trampet Renshaw klart over. For eksempel er jeg mer i tvil om deplasseringen av Cav i fjor, da han "sperret" Thor, der gjerdet klart svingte inn. Sykkelsporten må renske opp i all juks - doping og såvel som spekulativ bruk av hjelperyttere. Jeg synes det er dumt at man kan bruke opptrekkere som 30 meter før mål plutselig skjener ut og bremser opp og gjør det umulig å angripe bakfra, men det kan man selvsagt ikke regulere. De beste spurterne vinner jo uansett.

    SvarSlett
  10. HTC kjører ofte på grensen, men det gjør også andre lag. Grunnen til at man legger spesielt merke til deres aggresive stil er fordi de alltid er i teten. Ser man spurtene i reprise noen ganger finner man også mange ufinheter litt lenger bak i feltet, hvor kampen om plasseringene i spurten er vel så harde. Synes det er litt synd at HTC Columbia virker til å få skylda for gårsdagens tumulder. Slik jeg ser det er Julian Dean skylden i at episoden oppstår. Han skjærer helt unødvendig inn i Renshaws veibane. Hvorfor han skal så nærme Renshaw når han har halve veibanen ledig skjønner jeg ikke. De kjemper ikke om noe bakhjul så de "brøyter" ikke lenger vei. Dean kunne og burde holdt seg minst en halvmeter fra Renshaw og spurtet side om side. Hadde ikke det vært mest fair? Så kan man si at når episoden først oppstår så er Columbia de verste. Men dettte er slik jeg ser det ikke deres feil alene. Allikevel er de det eneste laget som blir straffet av løpsledelsen! I mine øyne er det meget merkelig.

    Når det gjelder lagstraff så var mitt eksempel med Sastre selvsagt satt ekstremt på spissen. Poenget mitt er at jeg ikke synes et lag og lagkamerater bør straffes for en rytters avgjørelser i kampens hete. Hadde det derimot vært en teamordre å skape trøbbel kunne slike straffer vært på sin plass. Når det gjelder gårsdagen så synes i hvertfall jeg at Columbia fikk mer enn streng nok lagstraff ved å miste sin kanskje viktigste rytter. Det går direkte utover Cavendish og resten av HTC Columbia.

    Kan se poenget med at Renshaw ikke trengte å stange tre ganger, men man kan også argumentere med at Renshaw fortsetter å stange til Dean slutter å presse seg inn mot styret han. Når Dean holder seg unna Renshaw synes ikke jeg australieneren oppsøker ytterligere kontakt.

    Dere som mener at det var riktig å sende hjem Renshaw (tror dere er i flertall), hav synes dere om at Julian Dean får gå helt fri? Var det riktig eller burde også han straffes? Og eventuelt hvordan?

    Er også verdt å merke seg at Renshaw er første på 8 år som blir kastet ut av Touren på et annet grunnlag enn doping. Jeg mener å huske at det har vært situasjoner som har sett like ille ut som gårsdagens i løpet av de årene. Når ble straffereglene endret?

    Skrev foresten et innlegg i juni hvor jeg prøvde å finne ut hvor grensen går i en spurt. Ta gjerne en titt på den og si deres meninger: http://sykkelerbest.blogspot.com/2010/06/hva-er-lov-i-en-spurt.html

    SvarSlett
  11. Herlig frisk debatt dette - om et viktig tema!
    Jeg synes utgangspunktet for synspunktet ditt e problematisk - at straffen til Renshaw er feil fordi Dean ikke fikk noe straff. Jeg synes det er vanskeligere å mene noe om, men klart at han skjener over i Deans bane. Under normale omstendigheter - altså der Dean bremser og viker for å unngå farlig situasjon, slik vanlig er, kan HTC klage, og Dean ville bli straffet. Isteden velger han å slåss og fortjener sikkert ære for det, men det er i mitt syn han som starter voldelighetene. Provkasjoner vil alltid oppstå i en spurt. Det skjer sikkert masse vi ikke ser, men skjelden så åpenbar oppsøkende kontakt som dette. Som Mads Kaggestad også sier - det handler om å statuere et eksempel. Gi gjerne Dean straff også, men det er egentlig ikke det denne saken handler om.

    Jeg står imidlertid stadig sterkere på at en lagstraff ville vært mer riktig, og da som et alternativ til disking. Hva om dette hadde vært på siste etappe opp champs elysses? Og dette hadde vært avgjørende for den grønne trøya? Da ville diskvalifisering vært helt uten betydning - og HTC hadde oppnådd det de ville. Det er ikke feil å straffe laget for noe en enkelt person gjør - all den tid han kun gjør det for laget.

    SvarSlett
  12. Sorry, ikke Deans bane. Mente selvsagt skjener over i Renshaws bane.

    SvarSlett
  13. Mener ikke at Renshaws straff er feil fordi Dean ikke ble straffet, men syntes ikke det ble tatt nok hensyn til at Dean framprovserte insidensen.

    Selv om vi er uenige (noe vi nok bare må akseptere) har det vært en utrolig morsom diskusjon :) Det er herlig med engasjement og at flere (spesielt du) har begrunnet deres synspunkter. Da er det ikke bare meninger som slenges ut, men det er gjennomtenkte tanker som deles. Det synes jeg har vært flott!

    SvarSlett
  14. Da er vi ihvertfall enige om det:-)

    SvarSlett
  15. Synes ogå at det Renshaw gjør etter han stanget Dean også kunne kvalifesre til straff( selvom jeg synes straffen var for streng) ved å bevist sperre farrar. Bare se på filmen hvor Renshaw ser seg bak og deretter bevisst sperrer farrar inne

    SvarSlett