onsdag 7. juli 2010

Petacchi med samme taktikk som på førsteetappe

Dagens spurt var løpets minst hektiske så langt, men det skjedde allikevel mye småting som tilsammen resulterte i at resultatlista ble som den ble. Vi vil prøve å nevne hva som påvirket utfallet av spurten, og prøve å konkludere med hvem som gjorde hva riktig, og ikke minst feil.



Første feilen som ble gjort var det HTC Columbia som stod for. Laget som for første gang sliter i sterk motvind feilberegnet opptrekket helt. Med to kilometer igjen var den tredjesistemannen allerede oppe og dro feltet. Han klarer ikke å holde stor nok fart i over en kilometer, så timingen er allerde der feil. Takket være Lampre og Danilo Hondo blir de hardt straffet for det. Istedenfor å vente på at HTC Columbia laget skal dra opp spurten angriper/øker Hondo tempoet på høyre side av veibanen. Det skaper et lite sekunds total forvirring. Da kommer det mange ryttere opp på siden og forbi HTC laget. De skylder over dem som en bølge. Et av lagene som utnytter denne situasjonen er Team Sky. Flecha blir med Hondo og skyter fart forbi mange konkurrenter. På hjulet satt EBH. Det sørger for at EBH sitter langt fremme med en kilometer igjen. Når de passerer kilometersmerke har alle funnet sine plasser. Columbia laget ser ut til å ha plassert seg klokt igjen, men det kostet nok en del krefter for opptrekker Renshaw. Laget som så langt har gjort dårligst jobb er Cervelo. Istedenfor å bli med på fartsøkningen på høyresiden som ble startet av Hondo, blir de sittene avventene på venstresiden. Da kommer de langt bak, og må jobbe steinhardt for å komme opp igjen. Det klarer de veldig bra. Lancaster klarer å lede Hushovd ut på høyresiden og avanserer nesten helt fremst i feltet. Men denne forseringen sørger for at Lancaster er først med 500 meter igjen. Det samme er Renshaw. Det ble for tidlig for de to australienerne som allerede hadde pådratt seg melkesyre. Også Flecha er ferdig med sin jobb, men takket være helt utrolig heroisk kjøring av Geraint Thomas falt ikke Sky bakover. Thomas hadde jobbet seg opp på hjulet til EBH, og i det Flecha ga seg og EBH ble alene skjøt han fart forbi nordmannen og hjalp han noen hundremeter. Det sørget for at EBH kom i en flott posisjon.

Som sagt kom Columbia og Cervelo litt tidlig frem. Det gjorde at farten gikk litt ned, og feltet vokste i bredden. Flere, blant annet EBH, ble da sperret litt inne. EBH jobber seg fint frem på venstresiden av feltet, men blir litt desperat i jakten på å hente inn de tapte plassseringene og halvstarter spurten. Rett etterpå starter Petacchi spurten. Han satser på nok en langspurt. Akkurt som på første etappe er han flink til å manøvrere seg fra høyre til venstre. At han gjør dette fremfor å sykle rett frem gjør at færre får "tak" på bakhjulet hans. De får ingen gratisreise, men må kjempe som helter for å holde ryggen på italieneren. McEwen er rutinert og skjønner at Petacchi er mannen å slå. Han kaster seg så godt han klarer på hjulet til Petacchi. Hushovd satser på feil hest når han tar hjulet til Cavendish. Briten har null trøkk i pedalene og Hushovd kommer heller aldri opp i farten teten har. EBH derimot, som allerede har startet spurten på venstresiden, blir litt hindret, må stoppe litt opp, men er i hvertfall på den rette linja av ryttere. McEwen er i drømmeposisjon, men orker ikke å komme seg forbi Ale-Jet. Den fantastisk gode italieneren er altfor sterk og dundrer relativt greit inn til seier. Bak McEwen kommer Julian Dean og EBH. De er for langt tilbake til å utfordre Petacchi, men de klarer å passere australieneren. Robert Hunter kommer i stor fart fra hjulet til EBH, men er litt for sent ute til å nå pallen.

Det som er morsomt er at det er mulig å se et mønster i hvordan Petacchi vinner sine spurter. Begge seirene hans har kommet etter å ha fulgt samme seiersoppskrift. Den går ut på å ligge rundt 10. plass med 1 kilometer igjen,or så å manøvrere seg sakte, men sikkert fremover i feltet. Enten ved å ligge på hjulet til Hondo eller ved å bruke hjelperen til å stresse de andre lagene. Når han ligger i en god posisjon starter han spurten tidlig, manøvrerer seg mot andre siden av veibanen for å strekke ut feltet og gjøre det vanskelig for konkurrentene og ta hjulet hans. Så bare hamrer han på med et ekstremt antall watt, og vinner greit. Det er en meget smart taktikk, men den krever også at man er utrolig sterk. Det er Petacchi i øyeblikket. Oppskriften på å slå han må enten være å komme han i forkjøpet i spurten og presse han litt inn i gjengen, eller ved å ta hjulet hans, være oppmerksom på hans manøvreringer og satse på at beina er gode nok til at man klarer å ta seg forbi han. I morgen er det trolig nye muligheter for spurterne, kanskje med samme vinneroppskrift.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar