søndag 25. juli 2010

Hvordan få inn mer penger

For å få satt i gang mange prosjekter som kan løfte norsk sykkelsport, som for eksempel få flere internasjonale løp i Norge og flere kontinentallag, trengs det mer penger inn i sporten. Antall kroner og ører som har kommet inn i sykkelsporten de siste årene har ikke økt proporsjonalt med antall nye medlemmer, eller økningen i interessen for sporten. Jeg mener sykkelsporten har et enormt potensial, som ikke utnyttes godt nok økonomisk. For jeg tror utvilsomt at det må jobbes hardere i sykkel-Norge for å få inn sponsormidler, enn det må gjøres i mer tradisjonelle norske idretter som fotball og skiidretter. Men de som søker sponsormidler til å gjennomføre tiltak i norsk sykkelsport har mange gode salgsargumenter.

Jeg leste for en tid tilbake et intervju med en samfunnsforsker, i et magasin i en norsk avis. Han påpekte at sykkelsporten er så samfunnstrendy, at det nesten er litt skremmende. Sporten er miljøvennlig, den byr på enorme natur opplevelser, tilbyr en perfekt blanding av fart/spenning og kondisjon/slit. I tillegg er det en idrett som gir de ekstremt utstyrsopptatte mye å kose seg med. Når doping er i ferd med å bli et mindre fremtredene problem i idretten, bør den passe som hånd i hanske for oss nordmenn. Det bør igjen gjøre sporten meget interessant for bedrifter som har sponsormidler å investere. Det største problemet er at det er så lite oppmerksomhet rundt sykkelsporten i Norge. Det er mange som har en tre ukers sommeraffære med sporten, men som ikke vet noen ting om hva som foregår i norsk sykkelsport. For dem er norsk sykkelsport det samme som Hushovd, Arvesen og Boasson Hagen. Det er derfor ikke nok å bare tilby potensielle sponsorer en plass på klubbdrakta. Man må tenke kreativt og komme frem til andre ting som kan være attraktivt for sponsorene. Mange lag og ryttere har allerede tilbudt seg å hjelpe ansatte i bedrifter til å forberede seg til noen av de store turrittene som Birkebeinerrittet og Trondheim-Oslo. At utøvere kan tilby sin unike kompetanse på trening og løp til å hjelpe ansatte i en bedrift til å sykle fortere, og på den måten hjelpe bedriften med å få mer motiverte og mer lojale arbeidstakere, er blitt mer og mer populært de seneste årene.

Arrangører, og de som holder på med breddeidretten blant barn og unge, må spille på de positive effektene et sponsorat kan være for bedriftene. Jeg har spesielt tro på å promotere seg som miljøbevisste og med positive holdninger. Sykkel er en fin idrett for unge mennesker. Det er fin utholdenhetstrening, samtidig som at det er så mye fart og spenning, at det er tiltrekkende på ungdommen. I tillegg er idretten perfekt for familier, siden alle uansett alder og fasong kan sykle. Det som er viktig er å gå gjennom hva som er positivt med klubben, laget eller arrangementet du trenger penger til. Når man finner de positive sidene, er det lettere å finne ut hva du kan tilby å selge inn til sponsorer. Det er viktig å huske at sponsormidler ikke er veldedighet fra bedrifter, men heller investeringer som det forventes avkastning på. Det betyr at man i tillegg til sportslig suksess, også må jobbe hardt for å holde sponsorene fornøyde. Blir flere bedrifter overtalt til å investere i sykkelsporten, og de blir fornøyde med resultatet av sin investering, vil de økonomiske rammene økes jevnt og trutt. Da kan vi utrede mer, og legge et godt grunnlag for å oppfostre flere norske sykkelstjerner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar