søndag 4. juli 2010

Analyse av dagens spurt

Som dere sikkert har fått med dere var det en utrolig hektisk spurt i dag. Først gikk Mark Cavendish i bakken i en høyresving. Han dro blant annet med seg Oscar Freire i velten. Hvorfor Cavendish falt er ikke godt å si. HTC Columbia klarte ikke å dominere like mye og like lenge som i fjor. Det betyr at Cavendish må kjempe mer for posisjonene enn han har måttet gjøre de siste sesongene. Det virker til å stresse briten, som nok var overivrig i ulykkessvingen. Det virker som at han kommer for rett inn i svingen og han kjører rett frem der han skulle til høyre. Han går rett gjennom feltet og drar med seg en tre-fire ryttere i ulykken.

Dagens andre velt, en mye større en skjer rett etter at feltet passerer kilometersmerket. Det er umulig å se hva som skjer, men feltet stopper helt opp i hele veibanen. Med andre ord var det ikke en velt på den ene siden av veien, men trolig ble veien for trang og hele feltet ble presset sammen og det ble for trangt. En slags trafikkkork. Det skiller seg da ut en gruppe på 30-40 ryttere som gjør opp om seieren.



Garmin drar opp spurten for Tyler Farrar, men opptrekkeren kommer litt for langt foran uten at Farrar er på hjulet. Luka tetter Brett Lancaster. På bakhjulet hans skulle Hushovd vært, for da hadde han kunnet starte spurten fra den beste posisjonen. Istedenfor blir det en liten luke fra Lancaster til resten. Danilo Hondo ofrer seg hundreprosent og tetter den luka. De som har vært fremst og gjort sin jobb "stopper opp" på høyresiden av veibanen. De fleste spurterne trekker da automatisk mot venstre for å unngå dem. Men Petacchi er rutinert og lur som bare det. Han utnytter at det stopper litte granne opp i fronten og starter en langspurt på høyresiden av veien. Ingen av de andre spurterne oppdager at Petacchi starter spurten, og italieneren får 3-4 meter med en gang. Mark Renshaw er første mann som oppdager at Lampre rytteren har startet spurten, og australieneren legger seg i bukken på jakt etter Petacchi. Hushovd følger etter, men får noen meter opp til sin gamle lagkamerat. Da skjener Petacchi over fra høyresiden av veibanen til venstresiden. Siden han er langt foran feltet er det en lovlig manøver. Det fører til at hele feltet trekker mot venstre. Lloyd Mondory (?) blir revet i bakken i denne manøvren og hans sykkel fester seg i bakhjulet på Tyler Farrar. Utrolig nok faller ikke amerikaneren, men han må stoppe for å fjerne sykkelen fra bakhjulet (trodde aldri jeg skulle skrive den setningen). Amrikaneren var på det tidspunktet for langt bak til å kunne kjempe om seieren, men han kunne tatt mange viktige poeng i kampen om grønn trøye.

I front var Petacchi ekstremt sterk og holdt lett unna for Renshaw og Hushovd. Selv om Petacchi var sterk i dag, kanskje til og med sterkest, så var seieren først og fremst et resultat av et genialt overraskelsesangrep akkurat når resten av feltet var maksimalt stresset. Den lille luka han fikk var det umulig å hente. Kaldt gjort av en rutinert ringrev, som fortsatt er blant verdens raskeste syklister. Hushovd virket litt ute av trening i slike situasjoner og gjorde noen feil. Første feil var at han ikke fulgte bakhjulet til lagkamerat Brett Lancaster. Han fikk for engangsskyld et perfekt opptrekk, men utnyttet det dårlig. Den andre feilen han gjorde var at han bare hadde fokus på hva som skjedde til venstre for han. Han skulle hatt bedre kontroll på hva som skjedde på høyresiden. Hadde han hatt det hadde han reagert raskere på Petacchis spurt og han kunne tatt hjulet hans. Men det var også mye positivt for Hushovd. Han plasserte seg sterkt, var ganske sterk i spurten og unngikk alle veltene. Han lot seg ikke stresse av alt styret i spurten, men hadde heller is i magen og sikret seg med det en fin tredjeplass. God innsats, men med flere forbedringsområder. Men han kommer garantert til å levere bedre spurter senere i Touren. Vi må bare gi han litt tid på å bli ordentlig varm i manesjen. Imens kan vi glede oss over at han er bedre enn sine antatt sterkeste konkurrenter til den grønne trøya.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar