mandag 14. desember 2009

Hvordan skal norsk sykkelsport utvikle seg videre?

Interessen for sykkelsport i Norge har skutt i været de siste årene. Det jeg lurer på er hva som trengs for at vi skal utvikle sporten videre i Norge og hvordan vi skal bli enda bedre. Vi har alltid vært gode til å produsere toppsyklister, men det er først de siste årene vi har bygget opp en god bredde. Allikevel er vi slik jeg ser det fortsatt litt bak Danmark som jeg mener må være et fint land å sammenligne oss med. Hvordan skal vi klare å fortsette den gode trenden? Hva er vi gode på og ikke minst hva bør forbedres?

I årets sesong følte jeg at flere kontinental lag var det viktigste å få på plass i Norge. Vi hadde i teorien 3 slike lag, men bare 2 i praksis grunnet Team Trek Adecco sine økonomiske problemer som kom som følge av konkursen til IT-Factory. Dette ønsket fikk jeg innfridd med opprettelsen av Plussbank Cervelo og Team Rikerikskraft. Joker Bianchi og Sparebanken Vest Ridley har mye av æren for at Norge har bygget opp en god bredde av gode syklister. For at vi skal få syklister i toppen av internasjonal sykkelsport trenger de også mye internasjonal matching. Med 4 norske lag med nesten bare nordmenn på vil mange norske syklister få en reel mulighet til å prestere i de store rittene på sikt.

Den andre muligheten norske syklister har til å få den nødvendige matchingen i utlandet er gjennom landslaget. Jeg mener at vi har et landslag som konkurrerer for lite i junior- og U23 klassen. Jeg innser at det trolig er et kostnadsspørsmål, men bør vi ikke satse på å stille lag i "Nations Cup" i både junior og U23 klassene? Til informasjon er "Nations Cup" en slags verdenscup i de to klassene hvor det kjøres både etappeløp og endagsløp. Ungdommens Tour de France, Tour de l'Avenir, er kanskje det mest kjente rittet i cupen. Riktignok deltok Norge i en del av rittene i cupen i år, men bør vi ikke være med på alle hvis vi skal ha en seriøs satsing?

Vi har allerede tatt for oss spørsmålet rund innendørs velodrom i dette innlegget. Jeg har ikke hørt noen som mener at dette er unødvendig så det er nok mer et spørsmål om finansiering enn om det er ønsket. I tillegg til trening kunne en slik hall også blitt brukt til å kjøre ritt i en ellers så dø vintersesong. Hva med sommersesongen? De viktigste rittene vi har i Norge, sett bort ifra NM, er UCI rittene. Ringerike GP er kontinuitetsbæreren av UCI løp i Norge, men de to siste årene har Rogaland GP kommet inn som et friskt puss og skapt hærlig sykkelstemning i Rogaland. Slik jeg har forstått det skal også Festningsrittet ha UCI status i 2010. Da er vi oppe i 3 ritt i denne kategorien og det er vel ikke så verst for lille Norge?

Det jeg synes er litt verre er at vi ikke har noen internasjonale ritt for junior og ungdomsklassene. Youth Tour er en kjempesuksess i Danmark hvor også mange norske syklister utnytter sjansen til å konkurrere mot andre enn det de møter ellers i sesongen.
Det ble utrolig mange småtemaer her og kanskje litt rotete dette innlegget, men hva mener dere? Hva er vi gode på? Hva er det viktigste å forbedre de neste sesongene? Skriv gjerne en kommentar eller ta diskusjonen på Twitter.

2 kommentarer:

  1. Jeg mener at den beste man kunne gjøre for å dyrke sykkelsport i Norge er å innføre klasse system der de mindre gode kan konkurere mot hverandre. I dag må man ha ganske høyt nivå for å kunne henge med. Det gjør at mange nøyer seg med turritt som ellers kunne tenke seg "ekte" fellesstart ritt, men har ikke kapasitet til det eller tør ikke fordi de er redd å dumme seg ut ved å bli kjørt av med en gang. Jo flere voksene som er med, jo flere av deres barn som få intereesse av det. Jo flere barn, jo flere ryttere etterhvert og høyere nivå og dypere rekker.

    SvarSlett
  2. Ikke noen dum ide! Så vidt jeg vet har de et slikt system i Danmark hvor de deler inn i A,B og C klasse. Med det nye norgescup systemet med færre løp burde de kunne legge opp til noen ekstra ritt. Kan være en fin måte å gjøre sykkelritt til en familieaktivitet. Godt forslag!

    SvarSlett