torsdag 17. desember 2009

Sparebanken Vest-Ridley klare for 2010

For et par ukers tid siden skrev jeg et innlegg hvor jeg savnet nyheter og aktivitet fra det Sandnes baserte Sparebanken Vest-Ridley laget. Nå har de offentliggjort hvilke syklister som skal sykle for laget i 2010:
Roy Hegreberg 28 år
Geir Inge Berg 30 år
Johan Frederik Ziesler 19 år
Frode Solberg 22 år
Filip Eidsheim 19 år
Anders Lund 21 år
Jahn Frederik Grue 21år
Michael Stevenson 25 år

Forandringene fra forrige sesong er at Håvard Nybø. Christer Rake og Otto Eikeset forsvinner og erstattes av Frode Solberg og Fillip Eidsheim.
Hvis jeg skal være ærlige med dere så synes jeg SPV har vært et litt grått og "kjedelig" lag å følge de siste årene. I fjor så jeg derimot en litt ny utgave av laget som jeg likte godt. Selv om de ikke kunne måle seg helt med Joker Bianchi sine resultater så leverte de allikevel veldig bra. Laget er blitt vesentlig foryngret de siste årene og jeg har stor tro på laget neste sesong. Det som har preget SPV de siste sesongene slik jeg ser det er en mangel på vinner kultur. De har levert gode ritt, men ikke helt fått uttelling i toppresultater. I fjor så vi en liten trendendring. Laget vant det rittet som kanskje var viktigst for de i inneværende sesong når Håvard Nybø krysset mållinjen først på hejmmebane i Rogaland GP. Laget fulgte også godt opp i Ringerike GP og andre europeiske UCI ritt.

Det som gleder meg er å se at laget nå består av en blanding av noen av de største talentene i Norge og syklister med stor erfaring. Geir Inge Berg, Michael Stevenson og ikke minst Roy Hegreberg har vært ute en vinternatt før og man vet at de leverer gode resultater. Det er nok fortsatt disse som må bære det største ansvaret for å bringe hjem gode resultater, men det er mange av de unge som kan smelle til både en og to ganger i neste sesong. Anders Lund er et stort talent som desverre har vært maksimalt uheldig med skader og sykdom i sine første seniorsesonger. Jeg tror han trenger et år på å bygge seg opp igjen, men holder han seg frisk og rask hele neste sesong kan han allerede da vise litt av sitt potensial. Laget har også en av de mest spennende syklistene i landet gjennom den lille sørlendingen Jan Frederik Grue. Han er kanskje ikke den sterkeste syklisten i landet, men han innehar en spisskompetanse som det ikke er for mye av i norsk sykkelsport i motbakker. Han klatrer veldig godt og vil nok være en av de store favorittene i årets Ringerike GP. Han har dessuten fått klart større kjørestyrke i år og var virkelig god i årets U23 VM. Fillip Eidsheim er et spennende navn og jeg er utrolig glad for at han får kjøre i et UCI lag neste sesong. Sammen med blant annet Johan Frederik Ziesler og Vegard Breen utgjør han en utrolig spennende 1990-generasjon som skal ut i sin andre senior sesong. Eidsheim er aller best på tempo og har en kjørestyrke som gjør at han også kan sitte godt med i internasjonale løp. Blir utrolig morsomt å se om han klarer å fortsette utviklingen han hadde i år også neste sesong. Johan Fredrik Ziesler er et av de absolutt største talentene som sykler rundt i Norge for tiden og den eneste førsteårs senioren som i år syklet for et norsk UCI lag. Med Kristoff i proffsirkuset og brødrene Jogert ute av sporten (har i hvertfall sagt at de skal trappe kraftig ned) er unge Ziesler en av de absolutt heteste favorittene i massespurter på norsk jord. Jeg har så stor tro på hans spurtkvaliteter at jeg tror han kan dra hjem noen velidg gode plasseringer også i internasjonale konkurranser. Han er fortsatt veldig ung så det er viktig å ikke forvente for mye av han, men potensialet er stort i gutten og husk at han ved flere anledninger allerede i år ga Kristoff kamp i en del spurter. Frode Solberg som er ny på laget slo gjennom for fullt i år og var veldig god i Norgescupen spesielt på våren. Blir spennende å se om han kan følge opp sin gode sesong i år med en endra bedre en neste år.

Alt i alt må jeg si at jeg gleder meg veldig til å følge laget neste sesong. Jeg tror de fortsetter utviklingen de hadde i år selv om de har mistet et par viktige brikker. Det er også verdt å merke seg at det ikke bare er syklistene som blir et år eldre og forhåpentligvis bedre neste sesong, men også lagets sportsdirektør Morten Hegreberg. Jeg synes han gjennomførte en meget god første sesong som sportsdirektør og han bør gå inn i neste sesong med stor selvtillit og kanskje en større trygghet enn han hadde i fjor. Er veldig bra å se at en ung nordmann tar sjefsrollen så bra og han tilfører nok norsk sykkelsport veldig mye de neste årene. jeg kan virkelig si at for første gang på en del år kommer det til å krible litt ekstra i magen når SPV deltar i ritt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar