mandag 9. november 2009

Hvem sykler neste års Tour de France?

Et av de store spørsmålene foran neste års sykkelsesong er hvem som får lov til å sykle Tour de France i 2010. Jeg tenker spesielt på hvilke lag som blir invitert. For første gang i Protouren sin historie finnes det veldig mange gode Pro Continental lag som har flere av de mest profilerte syklistene i verden i sine rekker. Slik det ser ut i dag vil det neste år være 18 lag med Protour status. Dette betyr vanligvis at disse lagene har sikret seg en plass i touren, men for noen av lagene er nok ikke plassen helt sikret. For Euskatel f. eks. henger nok plassen i en tynn tråd grunnet all dopingproblematikken laget hadde i år. Samuel Sanchez er nok mannen som kan redde plassen. I tillegg ligger nok Futton Servetto litt dårlig an.

Hvis vi forutsetter at disse lagene får plass og at ASO (arrangøren av Tour de France) ikke slipper til flere enn 22 lag slik tilfellet var i fjor, vil det være mange gode lag som vil slåss om 4 ledige plasser. Lag som Cervelo, Skil-Shimano, Vacansoleil, Cofidis, Bbox, Besson-Sojasun, ISD og BMC vil alle ha et håp om invitasjon. Jeg er helt sikker på at Cervelo og BMC får et Wildcard. Cervelo er sikret takket være ryttere som Hushovd, Haussler og Sastre. BMC bør være en selvfølge med ryttere som Evans, Hincapie, Kroon, Burghardt, Ballan og Santamborgio.

De to siste plassene er mere usikre. Spørsmålet er om ASO ønsker seg 2 franske lag for enhver pris. Gjør de det kjemper Bbox, Cofidis og Besson-Sojasun om plassene. I så tilfellet tipper jeg Bbox og Besson-Sojasun stikker av med de to siste plassene. Jeg tror ikke det blir slik. Jeg er overbevist om at et av årets store overraskelseslag Vacansoleil får en plass. I tillegg til å ha gode ryttere som Bozic og Hoogerland har de også signert Feillu brødrene. Etter den debuten Brice Feillu hadde i touren i år skulle jeg likt å se den personen som tør å hindre franskmennene fra å se sin nye helt i neste års tour. Så min konklusjon er at Cervelo, Vacansoleil, Bbox og BMC får de 4 wildcardene. Wilmann og Skil-Shimano må håpe at noen av Protour lagene ikke får lov til å starte. Er dere enig i ressonementet og konklusjonen, eller er dere mer positive til andre lag sine sjanser?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar