torsdag 19. november 2009

Norgescupen i ny utgave - oppdatert

NCF har bestemt seg for å gjøre ganske drastiske strukturelle endringer i neste års norgescup i landeveissykling (trykk på info om NC landevei for infoskriv). Norgescupen har de siste årene bestått av mange langhelger hvor norgeseliten (først og fremst de utenfor UCI registrert lag) har målt krefter i gateritt, fellesstarter og tempoløp. Neste år skal cupen kun bestå av 5 endagsritt. Konseptet er nok kraftig inspirert av Post cup i Danmark. Begrunnelsen til NCF for valget er at de håper på større medieoppmerksomhet for de utvalgte rittene, og at de håper på at flere av de beste syklistene i Norge (de som sykler på UCI registrerte lag) stiller opp. NCF ønsker tydeligvis å skape et tydligere konsept enn det norgescupen har vært så langt.

Det er lett å se at NCF med disse endringene skaper en tydligere cup. Det er allikevel mange detaljer og aspekter rundt denne endringen som det er interessant å debatere. Det første jeg setter spørsmålstegn ved er om NCF oppnår de ønskede resultatene. Jeg er nesten sikker på at mediedekningen av denne cupen blir ganske begrenset, i hvertfall fra riksdekkende medier. Det er svært få idretter som i Norge har klart å etablere norgescuper som fanger interessen til store deler av folket og dermed oppnår stor pressedekning. Så vidt meg bekjent er det omtrent bare ballidretter som har klart dette. En nasjonalidrett som langrenn har for eksempel ikke klart å kommersiere sin norgescup. Det jeg ikke ser bort ifra er at lokale medier, spesielt i de 5 stedene som får arrangere disse rittene, vil tillegge cupen mer spalteplass.

Jeg er litt redd for at norgescupen ikke lenger skal ha hovedfokus på å utvikle norske syklister. I mine øyner må det være hovedfokuset til NCF. I informasjonen om norgescupen for neste sesong som NCF har lagt ut står det at de ønsker å gi et tilbud til flere syklister. Det skal skje ved at det rundt om i landet kan arrangeres andre ritt som kan telle med i en egen ranking som NCF skal stå for. Med det virker det som at tanken er at dt skal arrangeres flere løp parallelt i landet. Fordelen med det er at klubber kan spare penger i reiseutgifter ved at de deltar i flere ritt i egen region fremfor å dra landet rundt. Jeg mener at matchingen fort kan bli for liten i slike ritt. Et sykkelritt med 30 deltakere er noe helt annet enn et ritt med over 100 deltakere. Det blir færre utfordringer fysisk sett, men kanskje aller mest på den taktiske delen av konkurransen. Sagt med andre ord er jeg litt bekymret for at det vil bli mange små konkurranser fremfor en del store som dagens ordning sørger for.

Et siste aspekt er økonomien til klubbene. Så vidt jeg har forstått er det slik at mange sykkelklubber rundt om i landet som arrangerer et norgescupritt en gang i året bruker dette arrangementet som en dugnad, og at det er en viktig inntektskilde for dem. Jeg håper ikke at klubber som ikke får lov til å arrangere norgescupløp må trappe ned satsingen pga inntektssvikt. Den nye norgescupen er velidg avhengig av at startlistene inneholder flere ryttere fra Joker Bianchi og Sparebanken Vest-Ridley for å nå målet om å få flere av våres beste syklister til start. Datoene for de 5 rittene er allerede fastlagt. De skal arrangeres 24 april, 22 mai, 14 august, 11 september og 9 oktober. Jeg håper virkelig at disse datoene er jobbet frem i samarbeid med de nevnte lagene. Av erfaring pleier august måned å være en travel for disse lagene målt i antall ritt. Det samme gjelder tidlig i september. Det er derfor stor fare for at disse lagene sitt rittprogram kan kræsje med norgescupen hvis ikke de to lagene har fått et ord med i laget.

Jeg er veldig spent på hvordan dette blir tatt i mot av klubber, utøvere, ledere og tilskuere. Har dere tro på dette nye konseptet? Legg gjerne inn en kommentar hvis du har en mening om dette.

OPPDATERING: Velonor har publisert et innlegg på syklingensverden hvor han forholder seg ganske positivt til forandringene. Det er verdt en tiit.
Atle Kvålsvol, sportslig leder er veldig positiv til at cupen blir mindre og at færre løp blir avgjort på tempo.

2 kommentarer:

  1. For de sterkeste lagene er nok dette en god løsning. De kan på denne måten kjøre de 5 + de 3 UCI 2.2 rittene i norge og NM. Det blir 9 ritt med god matching. De vil da supplere dette med å reise utenlands for å gi rytterne sine føling med nivået ute som de skal aspirere til. Dette forutsetter naturligvis at der er økonomi til å gjøre dette. mvh Michael Mørland

    For de mindre lagene og de "tradisjonelle" klubbene som også driver med bredde satsning, vil nok denne løsningen nok føre til at dere er færre løp som holder et bra nivå(som dagens NC jo gjør). Vil dette muligens føre til at det blir enda vanskeligere for de nest beste og de yngre å få en arena de kan mestre frem til de holder nivået som må til på toppen i Norge? Lurer også litt på hva som skal skje med gaterittene og Tempo øvelsen? Her har tydeligvis NCF tenkt på toppene, men muligens ikke tenkt på etterveksten? Det er bra med spissing mot toppen, slik at vi kan få flere som får den tøffeste matchingen, men med UCI lag som lokomotiv forran i NC ritt vil de aller fleste bli kjørt av relativt raskt, og vi får et naturlig klasseskille. Om NCF vil gjøre seg "sexy" for media, tror jeg de kanskje bør se på formatet sitt, og sørge for at de 5 NC rittene blir publikumsvennlige, med rundløyper og publikumsvennlighet(speakertjeneste & Video) som krav/ønske av arrangørene. Kunen vi på denne måten klare å gjenskape noe av den suksessen som gaterittene i Oslo,Arendal og Sandefjord har vært? Her bør NCF kikke litt til andre idretter som feks fotball og skisyting å se hva andre har lykkes med. NCF har ikke råd til å skusle vekk den bølgen som nå skyller over norge med sykkelinteresse.

    SvarSlett
  2. Er veldig enig i mye av det du sier. Synes du har et spesielt godt poeng, når du stiller spørsmålstegn om hva som skjer med tempoer og gateritt. Jeg er spesielt skuffet over at det ikke finnes noen etapperitt i norgescupen. Etapperitt byr på flere utfordringer i form av restitusjon, takle flere sider av det fysiske aspektet ved sporten, samt taktikken som utspiller seg om kamp om trøyer.

    Det som hadde vært tøft var om det kunne dannes en skandinavisk cup, med et par-tre ritt i Norge, Sverige og Danmark. Nivået i svensk og norsk sykkelsport har hevet seg såpass mye de siste årene at også danskene kunne ha godt av denne matchingen. Så mener jeg det hadde vært rom for et bredere norgescuptilbud i form av flere nasjonale løpshelger.

    Du sier også at NCF må være forsiktig med å sløse bort den bølgen sykkelnorge nå surfer på, og det er jeg utrolig enig i. Det er derfor jeg blir skikkelig skuffet når jeg leser at norgescupen kun skal være for junior og senior ryttere. Jeg håper ikke dette fører til at vi får et stort gap mellom 15/16 åringene og juniorklassen. Syklister i de yngre klassene trenger også bred og god matching. Vi er desverre ikke helt på det nivået enda at det holder å konkurrere i sin egen region. I mine øyne trenger vi i det minste nasjonal matching også for de barna ned i 13/14 års alderen, ikke bare for å utvikle dem som syklister men også for å holde på motivasjonen deres.

    SvarSlett