søndag 25. oktober 2009

Edvald Boasson Hagen med årets norske sykkelseier!

Dere lesere har kåret Boasson Hagen sin seier i Gent-Welvegem til årets norske sykkelseier. Han vant avstemningen med kun en stemmes margin til Hushovd sin grønne trøye. EBH sin seier i semiklassikeren Gent-Welvegem har nok gitt mange norske sykkelfans store forhåpninger til neste års brostensesong. Med EBH, Hushovd, Arvesen og Rasch i form kan april måned neste år bli en stor opplevelse for oss nordmenn. Vi gratulerer Edvald Boasson Hagen så mye med seieren i avstemningen og ser ikke bort ifra at han kan bli en het kandidat til å forsvare tittelen neste år!

Giro d'Italia ruten for 2010 ble i går avslørt. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i den, men enkelte ting har allikevel fanget min oppmerksomhet. Rittet starter i Nederland, noe som gjør at første hviledag blir allerede etter 3. etappe. Dessuten har de fordelt de knappe 7 milene med tempo ut på 32,5 km lagtempo, og resten på 3(!) korte individuelle tempoer. Spør du meg virker det hele håpløst. Hvem ønsker å se mange korte og dermed lite avgjørende tempoetapper? Til arrangørens forsvar skal det sies at en av disse tempoene er en bakketempo på grusvei, som kan skape en del action. Det store høydepunktet for meg personlig er at det blir målgang på en etappe opp den djevelske stigningen Monte Zoncolan. Her snakker vi over 20 % stigning på det verste. Det er utvilsomt en av de verste sykkelbakkene i Europa. Hva synes dere om neste års giro?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar