fredag 26. februar 2010

Omloop Het Nieuwsblad

Alle dere som i nesten et halvt år har savnet brostein, sidevind, trange veier, vill posisjonskamp, søle og intens sykling, nå er brosteins/klassiker sesongen i gang. Rettere sagt: i morgen starter den med Omloop Het Nieuwsblad. Vi nordmenn vil huske løpet med glede fra Thor Hushovd sin seier i fjor. Løpet er nok bedre kjent som Omloop Het Volk, men fra og med i fjor overtok den store belgiske avisen Nieuwsblad sponsingen/finansieringen av rittet. Løpet er det første møte syklistene får med brostein. Det er første gang kraftkarene som ikke bryr seg om litt gjørme eller ristene styrer får målt krefter mot hverandre for alvor. Allikevel er det verdt å merke seg at det ikke er noen som har klart å vinne både Omloop Het Nieuwsblad og Flanderen rundt eller Paris-Roubaix samme år siden Museeuw klarte å vinne Omloop Het Volk (som det het da) og Paris-Roubaix i 2000. Det bør fortelle oss at de aller største kanonene ikke topper formen før i starten av mars, men å vinne et løp av den klassen Omloop Het Nieuwsblad representerer vil for de flste rytterne bety at sesongen kan kalles suksessfull.

Drømmene
Blant de rytterne som drømmer om å vinne en av disse semiklassikerne er vår egen Gabriel Rasch. En seier vil bety at den lojale og utrolig seige nordmannen vil skape et navn for seg innenfor sykkelverdenen. Den drømmen er det flere syklister som deler, men få vil få en reel mulighet til å oppfylle drømmen. For dette løpet er som alle andre klassikere ikke bare krevende for fysikken, men også utrolig krevende taktisk og et kravet til lagsammarbeid er større i disse rittene enn noe annet sykkelritt. Med andre ord er det mange av syklistene som står på startstreken i Gent i morgen som må ofre seg 100% for sine kapteiner og dermed fortsatt kun kan leve med drømmen om seier. Det kan fort bli realiteten også for Gabriel Rasch som kan måtte jobbe for Haussler, Hushovd, Klier, Hammond eller Klier. Gabba sitt håp er at han kan havne i et brudd på slutten som får kjøre om seieren.

Løpsbeskrivelse
For hvordan vinner man Omloop Het Nieuwsblad? Det gjør man ved å følge samme "lover og regler" som i de andre brosteinsklassikerne. Det vanskeligste med disse rittene er hvor man skal bruke kreftene. Rittene er så fysisk krevende at man ikke kan bruke noen krefter unødig, samtidig møter syklistene trange veier hvor det innimellom ikke er plass til flere enn to-tre sykker i bredden. Disse veiene møter de ofte i inngangene og oppover i de brosteinsbelakte bakkene. Det er derfor helt avgjørende å sitte langt fremme i feltet. Er man dårligere enn femte-sjette mann inn i bakken kan man risikere at noen slipper avgårde og er mann ikke topp ti kan fort alle seierssjanser ryke. Det er derfor viktig for kapteinene å bruke laget sitt til å kjøre èn i posisjon til bakkene slik at man får best mulig plassering med minst mulig energibruk. I bakkene er det viktig å finne "riktig vei", dvs. at det er viktig å vite hvor i veibanen terenget skaper minst problemer. Det hjelper fint lite å ligge i god posisjon hvis du blir sittene å spinne i gjørma på kanten av veien eller treffer et stort hull i brosteinen midt i kjørebanen. Det er også viktig å finne riktig gir og tenke på om det er så glatt i veibanen at man må sitte å tråkke fordi man risikerer at bakhjulet spinner hvis man velger å stå og tråkke. På flatene er det viktig å skjerme seg så mye for vinden som overhode mulig, Det er allikevel ikke lurt å falle for langt tilbake i feltet for plutselig slår sidevinden inn og sprenger det som var et stort hovedfelt inn i mange smågrupper. Som om ikke det var nok å tenke på så må rytterne også følge godt med på hvem som angriper når og stadig ta vurderinger og avgjørelser på hvordan de skal respondere på det som hender i rittet. Grunnen til at jeg synes at sykkelsporten er den beste idretten som finnes er at den inneholder så utrolig mange elementer (styrke, utholdenhet, teknikk, taktikk, individuelle prestasjoner, lagarbeid, fart, spenning og mye mer), og brosteinsløp er kanskje de løpene hvor flest av disse elementene kommer best til syne. Du må være en blanding av fysisk overmenneske og taktisk geni for å dra i land seieren. Det hjelper også godt med litt erfaring og gode mennesker rundt seg i støøteapparatet.

Favorittene
Blant favorittene på startlisten finner vi flere som oppfyller de kriteriene som kreves. Haussler, Gilbert, Boonen, Nuyens, Boasson Hagen, Pozzato og Burghardt er nok de aller største favorittene. Men det finnes mange outsidere som desperat ønsker seg en seier. Blant de som skiller seg ut fra denne gruppen er Hushovd (som ikke er i toppform enda), Bennati, Hoste, Chavanel, Devolder, Langeveld, Flecha, Farrar, Ivanov, Kluge, Breschel, Ballan, Hincapie og Kevin Ista. Som sagt her er det mange om beinet og mange som ønsker at rittet skal utvikle seg både i den ene og den andre retningen. Vi nordmenn må få lov til å ha ekstra store forhåpninger til Edvald Boasson Hagen. Han mangler kanskje litt på erfaringen, men tar igjen det i fysisk styrke og ved å ha et sterkt løpshode. Han kommer garantert til å skape masse spenning og nerver i norske stuer i morgen. Vi kommer tilbake i morgen med et innlegg som forteller hvordan dere kan følge Omloop Het Nieuwsblad LIVE, men vi kan allerede nevne at TV2Sport og TV2 SUMO sender rittet. Det gjør ikke Eurosport, men fortvil ikke vi skal legge ut linker til mange gode internettstreams som skal gjøre det mulig for dere å følge dramaet direkte. I mellomtiden kan dere kose dere med en del videoer fra fjorårsutgaven av dette rittet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar