torsdag 11. februar 2010

Så utrolig nære for Boasson Hagen!

Dagens etappe i Tour of Qatar var et eksempel på hvor morsomt sidevindskjøring kan være. Det var en helt utrolig morsom etappe. Med ca 10 kilometer igjen sprakk det skikkelig opp og kun en ca 15 mann satt igjen. Blant de satt sammmenlagtleder Mol, Cancellara, Farrar, Napotaliano og Kluge. Ingen nordmenn klarte å bite seg fast helt framme. Det klart heller ikke Steurs eller Boonen. Gruppa fikk aldri mer enn drøye 20 sekunder og det ble stadig mindre og mindre avstand mellom gruppene. I underkant av en kilometer fra målstreken ble gruppene samlet og det ble en vill kamp om posisjonene. I dag som i går smalt Theo Bos til skikkelig, men nok en gang for tidlig. Bak han var det en vill kamp om posisjonene. Boasson Hagen mistet bakhjulet til Boonen da han ble presset av Haussler. Boonen sitt bakhjul fikk istedenfor Napotaliano, og bak han igjen kom en innbitt nordmann. Boasson Hagen fikk desverre åpen bane for seint og da hjalp det ikke at han, som Vacchi sa, akselrerte hele veien til linja og hadde klart størst fart. Han rakk ikke å komme seg foran Boonen eller Napotaliano som tok første og andre plassen. Det ble allikevel Boasson Hagen sin beste etappeprestasjon (sett bort ifra lagtempoen) i rittet med en flott 3. plass. Med noen små justeringer kan det fort bli seier i morgen. Hvis ikke må det nevnes at det var et håpløst oppløp i den forstand at det var "store" reflekser i veibanen, akkurat slike som Arvesen tok kragebeinet på. Heldigvis så det ikke ut som at noen gikk i bakken.



Når den første splitten oppstod satt Kristoff med i den øverste gruppen, men på grunn av en punktering på en lagkamerat som lå høyere opp i sammendraget, måtte han gi bort hjulet sitt. Dette gjorde at Kristoff dessverre havnet i andre. Kristoff sier selv at bena har blitt bedre, ifølge Syklingens Verden. Det samme sier Rasch. Han satt helt fremme i den første gruppen hvor bare 15 ryttere satt. Dessverre måtte han slippe seg ned for å hjelpe Haussler. De kom seg opp og Rasch satt inn med feltet til mål. Dagens tredje mann sa at det var morsomt å kjøre i dag, og at laget kjører bedre og bedre som lag, etter etappen. Den siste nordmannen i løpet, Lars Petter Nordaug melder at han har kanonbein, men at han har mye å lære når det kommer til vind og posisjonering.

2 kommentarer:

  1. Det ser nesten ut som om Bos kjører opptrekk for en imaginær Hushovd! Det var vel den lange spurten han var god til på bane også. Nå ser jeg for meg ham som den perfekte siste opptrekker på Cervelo!

    SvarSlett
  2. Min teori er at han prøvde å kjøre opptrekk for Haussler, men at han ikke satt det hvor Bos trodde. Ser mer og mer ut som at Bos blir den opptrekkeren vi håpet at han kunne bli, og det er jo gode nyheter for Hushovd.

    SvarSlett