tirsdag 2. november 2010

Disse lagene bør få ProTour status!

En av de kommende dagene vil det bli offentliggjort hvilke lag som får ProTour status i 2011 (først vil 5 lag få ProTour status, og 15. november vil ytterligere 3 lag få beskjed om at de er med i det gode selskapet). Procycling.no har en god oversikt over hvilke lag som søker om ProTour status, og hvilke kriterier som ligger til grunn. Vi har selvsagt ikke nok informasjon om budsjetter, bankgarantier og andre økonomiske faktorer, som spiller en vesentlig rolle i disse søknadene, men vi kan på bakgrunn av ryttermaterialet, og lagenes uttalte holdning til doping, si hvilke lag vi håper blir valgt ut.

Kandidatene
For det er et viktig valg UCI står ovenfor. I all enkelhet kan vi si at de lagene som blir valgt ut som ProTour lag, får fast plass i de fleste av neste sesongs viktigste og største sykkelritt. Det er selvsagt ekstremt viktig for lagene og sponsorene, at de får kjøre de største rittene. Søkerne, som ikke allerde har fått ProTour status er: Astana, BMC Racing Team, Cofidis, Euskaltel-Euskadi, FDJ, Geox-TMC, HTC-Highroad, Liquigas-Cannondale, Luxembourg Pro Cycling Project, Pegasus Sport, Telefonica Movistar og Vacansoleil-DCM.

8 av disse 12 lagene vil få ProTour status. Det er en tøff kamp! Noen lag burde allikevel være selvskrevne, spør du oss. HTC-Highroad, Liquigas-Cannondale og Luxembourg Pro Cycling Project har så sterke rytterstaller, at deres kandidatur utvilsomt bør skinne sterkt. Liquigas har riktignok ikke den beste dopinghistorikken, men med stjerner som Ivan Basso og Vicenzo Nibali, ville det kommet som et sjokk om de ikke fikk plass i ProTouren.

Noen lag skiller seg ut
Det er jevnere i kampen bak disse storlagene, men også her skiller noen seg ut som sterkere kandidater enn andre. BMC har et par virkelige stjerner, og de har rustet kraftig opp før neste sesong. Fortsatt er det et stort sprik i nivået på rytterne innad i laget, men de har styrket seg betraktelig i bredden i stallen. Stallen deres er stor og sterk nok til å få plass i ProTouren. Astana har mistet sin superstjerne, Alberto Contador. Med han fulgte det et lass av klatresterke spanjoler. Vi synes allikevel laget har gjort en god jobb når det kommer til å erstatte disse. Med Roman Kreuziger som kaptein har de en god og sterk leder. Det som trekker kraftig ned for laget, er deres nitriste dopinghistorikk. At hovedmannen bak denne forferdelige historikken, Alexandre Vinokourov, er meget sentral i laget, er slett ikke bra. På ryttersiden er de sterke nok til å kvalifisere seg til ProTour status, men bør ikke lag med så forferdelig store dopingproblemer straffes av UCI?

Resten av kandidatene
Cofidis har i år tatt er steg i riktig retning sportslig sett, og vært gode. Neste års stall ser nogenlunde like sterk ut som årets, og laget har hentet inn spennende unggutter. Euskaltel er et lag med en lang, og stortsett flott historikk. Laget er også sterkt, men det er et relativt "smalt lag". Smalt i den forstand at de omtrent kun er gode i kuperte etappeløp og endagsløp. Det er mer eller mindre komisk å se baskerne humpe avgårde på brosteinen. Kanskje er ikke laget allsidig nok til å fortjene ProTour status? FDJ er et tradisjonsrikt lag, med en rytterstall som er god, men ikke direkte spektakulær. Før neste sesong er det mange utskiftninger i laget. Mange gode ryttere forsvinner, og blir erstatet av omtrent like sterke syklister. Om laget er godt nok for ProTour? Tja. Team Geox-TMC er en forsettelse av det som i år var Fotoon Servetto. Laget har gitt rytterstallen et realt løft, ved blant annet å hente inn Carlos Sastre og Denis Menchov (bildet). Disse rytterne gjør alene laget svært attraktivt, men det er et par ting som ikke virker i deres favør. Allsidigheten i laget er ikke mye bedre enn Euskaltels. I tillegg er lagets eier enn skikkelig drittsekk. Mauro Gianetti er samme mann som stod bak Saunier Duval, som opplevde å gå i oppløsning etter at Ricardo Ricco og Leonardo Piepoli ble tatt for doping. Sånt glemmer ikke vi sykkelfans så lett, så Gianetti er ikke velkommen tilbake i det gode selskap. Med en så sterk stall kan det allikevel fort ende opp med at han kommer tilbake.

Movistar-laget er en etterfølger av Caisse d'Epargne, som har vært et av de sterkeste lagene de siste sesongene. Rytterstallen er ikke veldig svekket, selv om en del store navn forsvinner. De har utvilsomt en sterk nok stall til å stille gode lag i nesten alle ProTour ritt. At de har vært på jakt etter tidligere dopere, og fortsatt står bak Valverde trekker ned, men dette laget bør få ProTour status! Vacansoleil bør ikke få en plass i ProTouren! Det skyldes ikke at laget er dårlig, men fordi signaleffekten ved å gi dette laget ProTour status, blir helt feil. I fjor hentet de inn mange nye ryttere, slik at de kunne få invitasjoner til de store rittene. Noe overraskende fikk de ikke delta i en eneste Grand Tour, selv om både Giroen og Touren startet i Nederland (samme land som laget er registrert i). I årets sesong har de hentet inn Ricardo Ricco. Sammen med Mosquera er han den eneste "forsterkningen" verdt å nevne. Ricco er tidligere dopingtatt (og får stadig vekk hjemmet sitt ransaket av politiet), mens Mosquera nylig er tatt i doping, og trolig blir utestengt snart. Når ryttere med slike historier er de eneste "forsterkningene" til laget, blir det galt at de nå får kjøre flere storritt. Laget bør ikke premieres for å ansette Ricardo Ricco! At Roy Hegreberg kan bli proff hvis dette laget får ProTour status, er selvsagt noe som trekker opp, men setter man det i perspektiv, holder det ikke. Selv ikke med norske øyne.


Pegasus Sport har en tynn stall, men et par "stjerner" i Robbie McEwen (bildet) og Robert Hunter. Et australsk topplag er sikkert populært hos UCI, men stallen til dette laget er altfor tynn til å kunne stille sterke nok lag i mange ProTour ritt. De trenger nok ett år eller to på å vokse seg store nok for det ansvaret. Det er lett å se en del likheter mellom Pegasus Sport og årets BMC stall.

Konklusjon
Hvis vi skal oppsummere, blir det en tøff kamp om plassene, med en del lag som bør være selvskrevne. Dette er lagene vi håper at får status som ProTour lag i 2011:

HTC-Highsport, Liquigas, Luxembourg Pro Cycling Project, BMC, Telefonica Movistar, Cofidis, Euskaltel og FDJ.
Da har vi latt historikken angående doping veie noe tyngre enn rytterstall, noe det vel snart er på tide at UCI også gjør? Hvem håper dere får de ettertraktetede plassene i ProTouren?

12 kommentarer:

  1. Pegasus
    Htc
    Cofidis
    BMC
    Luxembourg
    Euskatel
    Movistar
    Liquigas

    Tipper pegasus kommer med grunnet mangelen på et protour lag i Oseania.

    Ville også gjerne hatt Eurocar inn, men de var jo litt sene.

    Et par skrivefeil, du må gjerne se gjennom det på nytt, ellers et bra innlegg.

    SvarSlett
  2. Ja her var det mye slurv. Er rettet opp i nå. Tusen takk for at du sier ifra.

    Når det gjelder Pegasus frykter jeg også at de kommer med på en slags "spre sykkelsporten rundt om i verden"-kvote. Som jeg skriver er de hjertelig velkomne i det gode selskap, men først etter at de har fått på plass en sterkere stall. Ingen vits i å la et lag få kjøre de største rittene, hvis de ikke har sterke nok ryttere til å hevde seg. Håper de blir stående utenfor ProTour neste år, men at de får en del Wild-Cards.

    SvarSlett
  3. http://sykkelnytt.no/Pagasus+og+FDJ+fikk+ikke+ProTeam+lisens/cid/a14397_20956/

    SvarSlett
  4. Har du sett på maken. Har ikke før skrevet et innlegg, og så skjer det ting. Visste ikke at det var slik de skulle velge ut lag. Er vel på tide at sykkelsporten legger mer vekt på resultater når de gir ProTour status. Får bare se hvordan dette tilslutt løser seg, når lagene tydeligvis blir offentliggjort den 20. november. Takk for link! Sykkelnytt.no har forresten blitt en ufattelig bra side i løpet av året!

    SvarSlett
  5. Synes at et par av de franske lagene kunne slått seg sammen. Cofidis, Eurocar, FDJ og AG2R er egentlig svake lag, så de burde satset på et frnsk storlag. Håper disse får lisens:
    Astana
    BMC
    HTC
    Liquigas
    Movistar
    Luxemburg
    Vacansoleil
    Geox

    Kanskje bytte ut Astana med et fransk.

    SvarSlett
  6. Var på tide at Fdjux falt ut av protour, akuratt nå er det etter min mening det dårligste franske laget på øverste nivå, men regner med Ag2r, quick step og euskaltel eller genox er de lagene som klarer seg. Cofidis må nok desverre selv om det er mitt favorittlag klare seg et år til i 1 divisjon

    SvarSlett
  7. Roy er en hederskar og fortjener å få prøvd seg på øverste nivå. Håper på Vacansolei og så gir jeg blanke i resten.

    SvarSlett
  8. Forståelig tanke. Ingen hadde vært mer fortjent enn om Roy Hegreberg hadde fått kjørt i øverste ligaen. For meg blir allikvel Ricco en for stpr kamel å svelge. Men Roy Hegreberg fortjener virkelig å kjøre toppløp, utvilsomt!

    SvarSlett
  9. Tviler på at vi får se et stort og nytt fransk storlag med det første, men jeg tror nok fransk sykkelsport hadde hatt veldig godt av å hatt et stort fransk flaggskip og så flere prokontinental lag.

    SvarSlett
  10. Har heller ikke troa på at det blir et fransk storlag. Er nok for mange franske ryttere som foretrekker å være en stor fisk i en liten dam, fremfor å være en i mengden, i et hav. Men fransk sykkelsport er i sterk vekst, og det er mange franske talenter på vei opp og frem. Med så mange lag får de fleste prøve seg på et høyt nivå. Det kan sørge for at det om noen år endelig dukker opp en skikkelig fransk sykkelsjerne igjen. Det hadde vært morsomt!

    SvarSlett
  11. Ja, det har vært grusomt mange up and comming franskmenn som har stagnert helt når de kom på seniornivå. Frankrike trenger desperat en ny sykkelstjerne, kanskje kommer han i Feillu-brødrene?

    SvarSlett
  12. Hva var det Jalabert sa da han tok over som landslagssjef? At franske ryttere ble proff for tidlig og ikke trente hardt nok når de var blitt proff. Er helt enig i at antallet franske ProTour lag bør tynnes ut og heller toppes slik at de kommer på fote igjen.

    Når det gjelder Ricco, JA, det var en bommert av Vacansolei. Samtidig har det "lille" laget gitt megen underholdning de siste to årene. Hoogerlands selvmordsbrudd i Vueltaen ifjor satte en standard for morsom offensiv kjøring og Leukemans leverte mye bedre enn mange av de antatt sterkeste fra ProTour lag i Klassikerne.

    SvarSlett