torsdag 9. desember 2010

Ny sponsor, nytt navn

En god sesong for Bbox
Laget som i år het Bbox-Bouygues Telecom dro med seg 18 seire, langt bak de aller beste. Ikke engang best av de franske. Allikevel ble det en sesong som kan regnes som suksessfull. Laget hadde ikke sponsor for neste sesong, og måtte vise seg frem i de større løpene, ikke bare de små franske rittene. Og det skulle betale seg i de største rittene. Faktisk ble det bare tre seire i mindre franske ritt, i tillegg vant de to etapper i Driedaagse De Panne – Koksijde og to etapper samt sammenlagt i Tropicale Amissa Bongo. Det ble også seier i det lille, men allikevel store Criterium International. Fedrigo knuste blant annet Cadel Evans, Contador og Armstrong på den tøffe, første etappen. Han holdt ledelsen på tempo, og vant foran Rogers, Machado, Samuel Sanchez, David Millar og Evans.

Lagets beste seire kom i mye større løp. Den første store seieren kom i Paris-Nice. Denne seieren sto Bonnet for, da han spurtslo Peter Sagan. Den neste store seieren kom på en helt annen måte, og uventet var den også. Den 20. etappen av Giro d'Italia var en etappe svært få gledet seg til, hvis noen gjorde det. Sveitseren Tschopp var ikke redd. Han gikk i brudd, og vant den ekstreme etappen foran Evans og Basso. Laget hadde vunnet en av de tøffeste etappene i det nest største etappeløpet i verden, og de hadde også blitt nummer to på den 12.etappen ved Voeckler og nummer to på den 5.etappen ved Arashiro. Laget kunne igjen juble da Vogondy vant etappen til Risoul i Criterium du Dauphine foran Sicard, Brajkovic og Contador. To uker senere kunne samme mann juble nok en gang. Da ble det seier i det franske tempomesterskapet. Tre dager senere sørget Voeckler for at det ble to nasjonale mestere fra laget.

Årets største høydepunkt var Tour de France. I Touren tok de to etappeseire på rad. Først ved superstjerna Thomas Voeckler, så ved seiersgarantisten i Tour de France, Pierrick Fedrigo. Touren toppet seg med klatretrøya til Charteau (bildet), og laget var uten tvil det beste franske laget under verdens største sykkelritt. I årets siste Grand Tour fikk de med seg en pallplassering, da Tschopp ble nummer tre på den 8.etappen. Etter Touren ble det kun en seier. Men den var til gjengjeld meget god. I det fantastisk flotte løpet GP de Quebec var Voeckler lurest og kunne juble etter å ha rykket med i underkant av èn kilometer igjen. Han vant så vidt foran Edvald Boasson Hagen og Robert Gesink.

I tillegg til de 18 seirene, fikk laget 14 andreplasser og 10 tredjeplasser.

Ny sponsor
Takket være den gode innsatsen ble laget tilslutt belønnet med en ny sponsor. Som nevnt tidligere hadde ikke laget sponsor for neste sesong, men tilslutt kom Europcar på banen. Det gjorde sånn at folkehelten Voeckler ble på laget, istedenfor å gå til konkurrent Cofidis. Men ikke alle ble. Bichot, Bonnet, Fedrigo, Chainel, Lefevre, Sprick, Trofimov, Tschopp og Vogondy har forlatt laget. Inn har Sebastien Chavanel, Cousin, Hurel, Kern, Reza og Veilleux kommet. Chavanel og Kern er uten tvil de mest meritterte av de nyankomne. Kern er en habil klater, mens Chavanel er en god spurter. Selv om de er like typer som Fedrigo og Bonnet er de ikke i nærheten av å være like gode. Cousin, Hurel og Reza har alle kjørt som trainee i år. Ingen har noen store meritter, men de har resultater som vitner om god kjørestyrke. Bernadeau håper nok at alle de tre franske rytterne skal utvikle seg mye i løpet av de neste årene. Veilleux har et par gode resultater i Amerika, men er nok mer signert for fremtiden enn neste år. Alt i alt er laget svekket, men klarte å beholde sin største stjerne i Voeckler.

Ikke sikret Tour de France-plass
Europcar er ikke ProTeam neste år, og er dermed ikke sikret deltakelse i de største rittene. Et av hovedmålene neste år vil allikevel bli Tour de France. Som et av de beste, kanskje det beste, franske laget de siste årene vil de helt sikkert bli å se i Tour de France. ASO tør neppe si nei til laget med den største franske sykkelhelten. Hvilke andre mål laget har for neste sesong er ikke lett å si. De vil nok prioritere de nasjonale rittene, men mye avhenger av hva den nye sponsoren ønsker.

Vil Europcar savne ryttere som Fedrigo og Bonnet? Blir de invitert til Tour de France?

1 kommentar:

  1. Bichot, Bonnet, Fedrigo, Chainel, Lefevre, Sprick, Trofimov, Tschopp og Vogondy bort! Da mistet de det som var av gode ryttere. Den går aldri bra.

    SvarSlett