Turens siste dag hadde kommet, og målsettingen var oppnådd, ved å nå toppen av Stelvio. Så hva skulle vi finne på? Svaret ble å følge Jørgens sinnsyke drøm, og sykle Mortirolo. Det var i utgangspunktet nesten ba

For å komme til Mazzo måtte vi sykle ca 3 mil, i konstant nedoverbakke. Totalt ”mistet” vi 600 høydemetre fra Bormio til Mazzo. Det var en fantastisk måte å få kjørt i gang slitne bein, men disse høydemeterne måtte vi tross alt ta igjen på veien hjem. Det var allikevel en vannvittig fin tur ned til Mazzo. Å suse gjennom små italienske landsbyer i 60 kilometer i timen er ikke noe du gjør hver dag. I Mazzo stoppet vi og tok av oss litt unødvendig klær. Det var nemlig 18 grader! Så kjørte vi til starten av bakken. I motsetning til Gavia og Stelvio var denne bakken bortgjemt. Dette var ikke en bakke som ønske
Vi ble i utgangspunktet enig om å holde sammen de første par-tre kilometerne for å ta litt bilder. Samlet var vi i ca 150 meter. Da hadde Jørgen og Sebastian dratt av gårde igjen. Sjokkerende nok med Anders på hjul. ”Herregud” tenkte jeg. Som storebror følte jeg et visst ansvar for at moderen og faderen fikk hjem like mange sønner som de sendte av gårde til Italia, men hvordan skulle jeg klare det når broderen tydeligvis hadde lagt i et selvmordstempo? Jeg fikk bare konsentrere meg om å overleve selv. Bakken slynget seg tidlig inn i skogen. Her skulle
Det var virkelig et nådeløst terreng. Det var umulig å se hvordan veien så ut rundt hver sving. Som oftest var det bare en vegg som stod rett i mot oss. De få gangene det var en liten ”slette” (bare 6-7 %), ble det desto verre rundt neste sving. Gruppetoen var i starten delt i to. Jan kjørte litt for seg selv, mens Ve
Her var det bare å ta en meter om gangen. Det ble flere pauser, uten dem hadde det ikke godt. Det var så bratt at det var vanskelig å komme seg opp på sykkelen etter en pause. Et par fall i det man skulle starte å sykle igjen ble det. Hvem som hadde uhellene skal være unevnt, for alle fortjener kun skryt fra denne dagen. I gruppetoen gledet vi oss bare til å komme ut av de røde kilometerne (de som hadde et snitt på mer enn 10 %). Det skulle vise seg ikke være mye å se frem til. Det gikk nemlig nesten like mye rett opp i det gule partiet. Det burde strengt tatt vært oransje farge på avslutningskilometerne. I gruppetoen slet vi oss etter hvert opp. På slutten var beina så ekstre
Det eneste som gjenstod var en utrolig morsom nedkjøring, og en langt mindre morsom vei opp igjen til Bormio. Heldigvis dro Vegard meg frem til Bormio, slik Cancellara dro Schleck frem på brosteinsetappen i Tour de France, ellers hadde jeg vel fortsatt vært et stred mellom Mazzo og Bormio. Det var en siste kraftanstrengelse, som fullbyrdet en fantastisk tur. En sykkelferie i Bormio er virkelig å anbefale. Skulle du være så heldig å få like mye godt vær og ha så hyggelige reisekamerater som jeg hadde, blir det et minne for livet. Men for guds skyld: du trenger IKKE kjør
Dritbra skrevet Jonas! :D Gleder meg til neste tur, det blir vel det meste av fjell i Pyreneene. Satser på alt fra Tourmalet og Andorra ;):D :D
SvarSlettDa skal du feites opp først! Kan ikke ha noe av at du skal fly opp hver bakke hver gang et lite vindpuss treffer deg :) Pyreneene blir bra :)
SvarSlettGodt jobbet gutter, Gavia, Stelvio og Mortirolo krever sine menn.
SvarSlettMå samtidig si jeg smilte godt da det gikk opp for meg at Norges suverent beste jourmalistikk på landeveissykling det siste året gjøres av to stykker på 47/14 utveksling.
Glemte å nevne at jeg faktisk girte opp på storeskiva opp Stelvio. Var riktignok i et veldig flatt parti, og kun for å kunne si at jeg hadde kjørt på storeskiva opp deler av Stelvio (selv om det bare var 100 av 21500 meter :)
SvarSlettVi kan vel trygt bekrefte at girutvekslingen forteller sin sanne historie om formen. Jo lettere utveksling jo bedre :)