onsdag 20. oktober 2010

Team Ringeriks-Kraft forsterker

Team Ringeriks-Kraft er kanskje det mest ukjente norske kontinentallaget. Laget består hovedsakelig av syklister fra Ringerike. I år slet de voldsomt i starten av sesongen, noe som ikke er så rart når laget i år bare bestod av første- og andreårsseniorer. Da må man regne med at prestasjonene varierer, og at det tar litt tid før de leverer. Heldigvis fikk laget en fin siste halvdel av sesongen. Den klart største prestasjonen til laget i 2010 var Stian Saugstads bronsemedalje under tempoen i NM. Førsteårssenioren slo alle unntatt Boasson Hagen og Borgersen, og viste nok en gang at Norge har et stort tempotalent. Etter NM var Ringeriks-Kraft godt kjørende, og de har vist styrke i både Norgescupen, Oslo GP og resten av rittene de har deltatt i. Dte lover godt før neste sesong.

Christer Jensen var sesongen sett under ett lagets beste rytter. Så godt kjørte han, at Joker Bianchi signerte han for en ukes tid siden. En liten seier for laget som har uttalt at de ønsker å utvikle ryttere, slik at de kan ta et steg videre i karrieren. Tidlig denne sesongen valgte Jørgen Gullingsrud å legge opp. Laget hadde med andre ord to plasser de måtte fylle med nye ryttere. I dag offentligjorde de at dette nå er gjort. Marius Andre Hafsås og Frans-Leonard Markaskard vil representere Team Ringeriks-Kraft i 2011, og de kan fort vise seg å bli viktige brikker i laget.

Marius Andre Hafsås
Hafsås har i flere år blitt sett på som et stort talent. Han kjørte strålende som første års junior, og selv om utviklingen stagnerte noe i hans andre år i klassen, var han allikevel blant de absolutt beste i sin aldersklasse i Norge. I år har han kjørt sin første sesong som senior, og han har klart seg godt. Han er en sterk allround-rytter, som har kjørestyrke som sin største styrke. Han er også offensiv. Da Lars Petter Nordhaug angrep tidlig i Norgescuprittet i Oslo, var Hafsås enenste mann som turte å gå etter. Det var sikkert en helt rå opplevelse å kjøre fra resten av feltet med Team Sky proffen. Dessverre varte det ikke så lenge, for i iveren etter å følge Nordhaug gikk han i bakken på det ekstremt glatte underlaget. Det ble kanskje ikke en like god dag som han hadde håpet på, men det viser at han er offensiv, tøff. I Team Ringeriks-Kraft vil han få god matching, og for første gang i karrieren oppleve å være en del av et stort lag. I juniorklassen var han rimelig ensom, da han som eneste mann i denne klassen representerte begernsklubben Nymark. Riktignok hadde Eidsvold (som han kjørte for i år) et ganske stort og sterkt lag, men det kan ikke sammenliknes med Ringeriks-Kraft. Jeg tror overgangen er riktig både for Hafsås og for Ringeriks-Kraft.

Frans-Leonard Markaskard
Den andre signeringen til Team Ringeriks Kraft går inn under kategorien "meget spennende". Markaskard (til venstre på bildet) har så langt i sin sykkelkarriere satset mest på terrengsykkel. Der har han vært en av de mest spennende unge norske rytterne, og han har representert Raumerrytterne. Han har stilt opp i en del landeveisritt og vist at talentet er stort. Spesielt er Markaskard en god spurter. Han har kjørt meget godt i flere gateritt, samtidig som han har vist at han også takler lange fellesstarter. Blant annet viste han det i Tønberg 4 dagers, der han var langt fremme på alle de tre etappene han deltok i. Hans beste plassering i det rittet ble en 6. plass. I sandefjord GP viste han sine eminenete gaterittevner da han ble nummer 7. Han vant der spurten i feltet bak frontgruppa. Med Markaskards spurtegenskaper har Team Ringeriks-Kraft fått en ny egenskap i laget. Med alle sine kjøresterke ryttere, vil de nå bli å se heløt i front også i spurtene. Hvis han i år satser utelukkende på landeveien, tror jeg han kan bli en aldri så liten åpenbaring neste år. Kanskje kan han følge i den gamle terrengsyklisten Lars Petter Nordhaugs fotspor.

5 kommentarer:

  1. Markaskard har jo utelukkende satset landvei de siste 2 årene..

    SvarSlett
  2. Har han? Beklager den feilen. Har som sagt sett at han har stilt i en del landeveisritt, men ikke alle. Derfor trodde jeg han satset en del på terrengsykkel også. Beklager den feilen.

    SvarSlett
  3. I fjor var det både landevei og terreng. Det var først i år at jeg satset kun landevei. Flott blogg forresten. Mvh Frans-L M

    SvarSlett
  4. Takk for oppklaringen :) Lykke til med landeveissatsingen.

    SvarSlett