onsdag 27. januar 2010

Hushovd eneste Cervelo-kaptein i Tour de France?

De siste dagene er det blitt spekulert i at Carlos Sastre skal satse mest på Giro d Italia i år og at han kommer til å nedprioritere Tour de France. kanskje kommer spanjolen til og med til å droppe hele juli festen for heller å forberede seg optimalt til vueltaen også. Vil dette bety at hele Cervelo laget som blir tatt ut til Tour de France skal kjøre for Hushovd? Og hvis det blir slik hvor stor fordel er det for Hushovd?

Carlos Sastre er den eneste på Cervelo laget som har et stort nok potensiale i motbakker til å kunne sikre laget en god sammenlagtplassering. Hvis Sastre ikke skal kjøre touren er det mest logisk å tro at lagets andre klatrere (blant annet Gustov, Cuesta og Tondo) blir brukt som hjelpere for Sastre i giroen i stedenfor å kjlre touren. Hvor mye det vil hjelpe Hushovd er jeg usikker på. Faktisk tror jeg det er enda bedre nyheter for en annen nordmann. Gabriel Rasch vil i så tilfelle ha en mye større sjanse til å kvalifisere seg for tourlaget. Grunnen til at jeg ikke tror at Hushovd vil tjene mye på det er at laget ikke har så mange gode opptrekkere at det gjør store forskjellen om de er 3 eller 8. Det vil dessuten legge større press på Cervelo laget til å bidra til å kjøre inn brudd. Skal jeg være ærlig må jeg si at jeg tror at jo færre massespurter det blir jo større er sjansene for en ny grønn trøye til Hushovd. Det er kanskje en defensiv innstilling, men så rask er Mark Cavendish!

det er uansett lite trolig at avgjørelsen om Sastre sin deltakelse blir avgjort nå i januar så vi må nok vente til juni før vi vet med sikkerhet om han stiller eller ikke. Tror dere Hushovd vil tjene mye på å ha et helt lag 100% bak seg? Og ikke minst: blir det grønn trøye for 3. gang på Hushovd i år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar