fredag 11. februar 2011

Andrea Guardini raskest for sjette gang i år!

Spenningen var stor før den siste etappen i Tour of Qatar. Mange ryttere ønsket seg en god plassering på tampen av rittet, mens Haussler hadde et håp om å ta tilbake ledertrøya fra Renshaw. Det var lite vind i dag, så istedenfor viftekjøring ble det kontrollert kjøring. Garmin-Cervélo tok det fulle ansvaret med å kjøre inn de to utbryterne som lå foran. Det amerikanske laget hadde full kontroll på de to, men brukte mye krefter på prosessen med å hente dem inn.

Den nye spurtkanon vant igjen
Da Garmin hadde hentet inn utbryterne tok Team Sky ansvar. De svidde av alt kruttet de hadde lenge før spurten og Downing fikk derfor så godt som ingen hjelp. Faktisk var det ingen lag som klarte å dominere avslutningen, selv om Leopard-Trek på nytt var råsterke. Siden ingen lag klarte å få kontroll ble det en noe hektisk og uryddig spurt, med mange syklister i bredden. Det så lenge ut til at Chicchi skulle stikke av med seieren etter at han forserte på yttersiden av feltet. Men bare 100 meter fra mål fant Andrea Guardini en liten luke og han utnyttet sin enorme akselerasjon til å smette forbi alle de andre og stikke av med etappeseieren. På tredjeplass kom Theo Bos, noe som vil si at pallen bestod av eksplosive og ekstremt akselerasjonssterke spurtere. Kristoff var bedre med i dag, men grunnet lite hjelp fra laget (som vanlig) måtte han ta mye vind tidlig. Det gjorde at han manglet litt krutt på de siste meterne. Siden Haussler ikke fikk noen bonussekunder i mål vant Mark Renshaw sammendraget. Gabba satt med feltet inn i dag og ble nummer 7 sammenlagt.

Resultater:
1. Andrea Guardini
2. Francesco Chicchi
3. Theo Bos

Sammenlagt:
1. Mark Renshaw
2. Heinrich Haussler
3. Daniele Bennati

8 kommentarer:

  1. til tross for lite hjelp fra laget frykter jeg at Kristoff må ta turen hjem til Norge etter endt kontrakt med BMC, klarer ikke se noe bedre potensial i ham denne sesongen en sist, nå har han kjørt TDU og Qatar og har totalt klart å være med i 1 spurt. Det virker som han ikke har krefter nok til å i det hele tatt delta i spurtene, får håpe dette endrer seg ila sesongen ellers bærer det hjem til Norge.

    SvarSlett
  2. Er nok rimelig sikker på at Kristoffs proffeventyr ikke ender etter denne sesongen. Vi har mere tro på at han kommer til å overbevise såpass at han blir en ettertraktet rytter og kan komme seg vekk fra BMC (som slik vi ser det gjør omtrent alt feil for tiden). Men sesongstarten har ikke vært så god som hverken vi eller Kristoff har trodd og håpt på.

    Vi tror allikevel at han kommer til å få en god sesong. Han trenger noen ritt før han kjører bra. Kjørestyrken har blitt stadig bedre de siste dagene. Han har gått fra å falle av veldig tidlig til å sitte i et brudd for et par dager siden og i dag kjempe i toppen. Alexander Kristoff kommer til å få en god sesong og forbli proff i mange år, det er vi rimelig sikre på!

    SvarSlett
  3. BMC er helt på trynet når det gjelder å hjelpe Alex. Han må ta vind, forsere store deler av feltet, ta vind før han så vidt kommer i posisjon da spurten begynner. De kunne f. Eks. Brukt Burghardt til å få Kristoff på et brukt bart hjul, istedet kjempet han helt alene og måtte vel gi tapt i kampen om hjulet til Bennati og falt bak.

    Jeg tror neppe det blir retur tilbake til Norge for Kristoff, BMC har flere andre som ryker før Alex.

    SvarSlett
  4. Håper dere har rett, liker Kristoff! Har bare blitt veldig usikker på ham etter sesongstarten, håper han får bedre hjelp av laget i Oman og klarer å få seg noen top10 plasseringer, om ikke bedre.

    SvarSlett
  5. Er enig, det er helt skrekkelig å se BMC sykle. De har så mange gode syklister, men så ødelegger de alt ved å inneha absolutt null form for samarbeid. Den sportslige ledelsen i BMC laget er katastrofe dårlige. De virker til å være mer opptatt av å få Burghardt frem så han kan forsvare sin 9. plass sammenlagt enn å jakte en etappeseier. Dette er i beste fall ekstremt defensivt. BMC er klasse eksempelet på at det ikke er nok å signere klasseryttere, hvis ikke støtteapparatet holder samme kvalitet. Er i grunn litt tragisk å se på.

    SvarSlett
  6. I fjor hadde han en 19 plass fra siste etappe i Qatar som beste resultat, så vil jo si at han er foran fjorårssesongen. Hans kommentar på hans FB profil: var litt for sliten på slutten. Og det er jo ikke overraskende når han må kjøre ut i vinden med 1 km igjen for å få en god posisjon(noe han fikk, men da var han jo ganske tom for krefter). Jeg er i hvert fall overbevist om Kristoff kommer godt utover sesongen og jeg tror at han allerede i Oman vil få noen topp 10 plasseringer hvis han får EN mann som kan hjelpe han litt.

    SvarSlett
  7. Jeg skjønner meg ikke på BMC, tror ikke de har sett toppfarten hans enda jeg. Han har aldri fått hjelp i en spurt som jeg kan komme på. Da de skulle hjelpe han i ToC så måtte han spurte rundt Burghardt som kjørte for egne sjanser.

    Jeg tror å fått en "Greipel rolle" i et bedre spurt lag hadde vært veldig bra for Kristoff i starten nå. I stedet for hovedspurter i et dritt lag uten noen som helst hjelp

    SvarSlett
  8. Jeg er ikke så pessimistisk på Kristoff sine vegne, han har faktisk hatt en OK utvikling igjennom tour de Qatar, selv om han mangler topp resultater. Sammenliknet med fjorårets ritt, ble han i år nr. 41 sammenlagt mot nr. 62 i fjor, i ungdomskonkurransen ble han nr. 7 i år, mot nr. 17 i fjor. Dersom man ser på tidsdifferansene virker årets ritt ut som om det har vært hardere enn i fjor, så han kan i hvertfall ikke ha kjørt dårligere.

    Det som er helt åpenbart er at han mangler kraft til å komme seg frem i spurtene, men selv om dagens resultat ikke var optimalt viser det i hvertfall at han nå er i stand til å manøverere seg inn i de riktige posisjonene før spurten starter.

    Jeg er enig i at BMC har et stort problem med opptrekkene sine, eller skulle man heller si, mangel på opptrekk. De virker helt hjelpesløse, det er synd all den tid de burde hatt ryttere som kunne ha gjort en god jobb. Kristoff har vist at han kan kjøre om topp tre plasseringer straks han får litt hjelp, kanskje kan han klare det uten hjelp i Oman, eller vil han få uventet hjelp av Phinney?

    Phinneys debut i Oman kan slå i alle retninger for Kristoff, i verste fall bilr han sittende som en ren hjelperytter uten mulighet for å kjøre egen sjanser når han nå endelig har begynt å komme i form. Vi får se...

    SvarSlett