torsdag 6. januar 2011

8. plass - Elia Viviani

Elia Viviani har i flere år blitt sett på som et stort sykkeltalent, mest på grunn av sine fantastiske meritter i banesykling. I fjor fikk han for første gang virkelig vist at han også kan ha en meget lys karriere på landeveien.

Flotte resultater både på bane og landevei
Viviani er en av få italienske landeveisryttere som har en stor banekarriere bak seg. I Storbritania og Australia er det vanlig at gode baneryttere etterhvert også skaper seg et navn innenfor landeveissykling, men Italia har ikke hatt samme tradisjon. På banen har Viviani blant annet vunnet gull i ungdoms OL, U23 EM og i italienske mesterskap. I 2009 viste han også frem sitt talent på landeveien ved et par anledninger. 7. plass i La Côte Picarde og på en etappe i baby-giro, ble toppet med en 4. plass i ZLM Tour. Alle disse rittene er store utstillingsarenaer for unge syklister. Selv med så gode resultater ble han ikke proff før et stykke ut i fjorårets sesongen. Som vanlig kjørte han flere baneritt, og var derfor tidlig i form i 2010. Som oppkjøring til VM på bane, så dro han til Cuba sammen med det italienske banelandslaget, for å kjøre Vuelta a Cuba. I dette rittet kom han fire ganger på pallen, inkludert èn etappeseier. I VM ble en sjuendeplass i Madison (sammen med Angelo Ciccone) hans beste resultat.

Plukket opp av Liquigas
Etter bane-VM fikk han kjøre for Liquigas. Han hadde tydeligvis beholdt formen, for han kjørte strålende i Tyrkia Rundt. Han fikk til og med seg en etappeseier på rittets sjuende etappe (se video av seieren lengre ned i artikkelen). Etter det tok han seg en lengre pause, etter å ha hatt et tøft program med mange baneritt og en del landeveisritt. Han kom imidlertidig enda sterkere tilbake på høsten. I Eneco tour fikk han to plasseringer topp 10. Først ble det en 8. plass på den fjerde etappen, før han slo til med 4. plass to dager senere. Da kom han på plassen bak Edvald Boasson Hagen i spurten. Dette var første gang han viste at han kunne være helt i toppen i de største rittene. Han ble så nummer tre i GP Citta di Modena - Viviana Manservisi, vant Memorial Marco Pantani og Binche - Tournai - Binche (Frank Vandenbrouckes minnesritt). I tillegg ble han nummer to på en etappe i Circuit Franco-Belge. Her ble han kun slått av lagkamerat Jacopo Guarnieri, men han slo både Chicci og Ciolek i spurten. Selv om alle disse gode plasseringene kom i mindre ritt, var det god deltakelse i alle.



Samme ryttertype som Peter Sagan
Mange ser på Elia Viviani som en ren spurter. Slik er det ikke. Hans styrke er å avgjøre spurter i mindre felt og større grupper. Han er slett ikke håpløs i bakkene, så han kan derfor henge lenge med når det går oppover. Dermed klarer han ofte å henge med når feltene tynnes ut, og da pleier det å være igjen få ryttere som er raskere enn den unge italieneren. I tillegg har han gode tempoegenskaper mye takket være bakgrunnen som banesyklist. De tempoferdigheten har han ikke fått mange anledninger til å vise frem enda, men det kan han fort gjøre allerede kommende sesong. Skal vi sammenlikne Viviani med andre syklister, så likner han en god del på lagkamerat og fjorårets største komet, Peter Sagan. Per dags dato er slovaken et hakk bedre enn Viviani i alt, men de liker samme type ritt, og vinner ofte rittene på omtrent samme måte. Det er også den type rytter Edvald Boasson Hagen og Christer Rake er.

Hva kan vi forvente av Viviani?
Det er vanskelig å si hva vi kan forvente av Viviani i år. 21-åringen skal ikke legge banekarrieren helt på hylla, men han kjører langt ifra fullt baneprogram. Med andre ord satser han hardere på landeveien enn noen gang tidligere. Det kan han fort få betalt for. Liquigas har mistet sine to sprintere i Chicchi og Bennati, noe som kan slå ut begge veier for unge Viviani. Konkurransen internt blir mindre, og Viviani vil nok kjempe med Guarnieri og Sabatini om å bli lagets beste sprinter. Samtidig som konkurransen blir mindre mister han også to erfarne læremestere. Han har uttalt at spesielt Chicchi har vært viktig for hans utvikling, så i år blir det første året han ikke har rutinerte sprintere å henvede seg til hvis ting går trått. Da kan han i det minste trøste seg med at det ikke er spurterne Liquigas forventer seg mest av. Med Ivan Basso og Vicenzo Nibali er det i fjellene og sammendraget laget først og fremst skal bemerke seg. Dette kan også føre til at Vivianis sjanser til å bli tatt ut til en Grand Tour er liten. Spania Rundt skal være det mest aktuelle rittet hvis han skal få sjansen, men han er så ung at det på ingen måte er noe katastrofe om han ikke får kjøre noen av treukersrittene.

Det er nok først og fremst i de litt mindre rittene, og kanskje i noen av etapperittene i ProTouren at han kan komme høyt oppe på listene. Peter Sagan har bevist hva som er mulig for unge ryttere å oppnå, men Viviani trenger på ingen måte å levere like sterke resultater for å ha en god sesong. Det må allikevel være ekstremt spennede å sykle på et så godt lag som Liquigas er, sammen med så mange unge og gode syklister. Det italiesnke laget har vist at de er blant de beste til å utvikle syklister, og vi tror at årets Liquigas-komet kommer til å hete Elia Viviani. Kanskje beviser han det allerede under Tour Down Under.

Kan Viviani bli Liquigas nye supertalent eller må vi vente noen år på å høre mer om Viviani?

1 kommentar: