torsdag 24. juni 2010

Arvesen burde vært i Tour de France

Kurt Asle Arvesen ble, som de fleste av dere sikkert har fått med dere, vraket til Team Skys Tour de France tropp. Skader og sykdom har sørget for at Arvesen aldri har kommet i skikkelig toppform denne sesongen. Noe av det samme skjedde i fjor, men da tok Saxo Bank han med på tidligere resultater, og fordi han var en ledertype i laget. Team Sky valgte å ikke ta han med. Det tror jeg de gjorde dumt i. Ikke bare fordi Arvesen er en god leder eller fordi han hadde vært en god støtte for EBH i det mediekjøret han kommer til å oppleve. Laget har andre ledertyper med til touren, og EBH har aldri latt utenomsportslige ting påvirket sin kjøring. Hovedgrunnen til at jeg synes Kurt Asle Arvesen burde vært i troppen er fordi han nesten alltid er i toppform når han skal, og fordi han hadde suplert troppen bedre enn andre ryttere gjør.

Slik jeg ser det er Team Sky laget (Flecha, Boasson Hagen, Thomas, Løfkvist, Pauwels, Cummings, Barry, Gerrans og Wiggins). Det er et lag som er delt i to. Flecha, EBH, Thomas, Cummings og Barry er de som skal prestere på flatene. Løfkvist, Gerrans, Pauwels og Wiggins skal få det til i fjellene. Opplegget likner litt på det Cervelo hadde i fjorårets tour. Da var det en katastrofe å satse på klatrere til å hjelpe Sastre, mens Hushovd fikk for lite hjelp da han var i storform. Det samme kan vi oppleve med Team Sky. Jeg tror ikke Wiggins kommer til å levere et veldig godt Tour de France. Gjør han ikke det vil ryttere som Pauwels og Gerrans bli relativt unyttige. Da hadde en kjøresterk Arvesen vært et bedre valg. Hvis Wiggins derimot kjemper om den gule trøya kan de to bli viktige. Men viktigere enn Arvesen hadde vært? Jeg tviler på det. Men så er jeg kanskje ikke helt objektiv.

2 kommentarer:

  1. Hurra for Edvald! Men hva kunne gentlig ha hindret ham?? Tipper han ikke ga alt. Derimot håper jeg at han gjør det på tdf tempoen. Vil han få frie tøyler, eller må han spare seg for å være i form til å hjelpe wiggins?

    SvarSlett
  2. Får nok frie tøyler i starten av rittet. Så spørs det etterhvert. Jeg spår at Wiggins faller gjennom i fjellene og at Team Sky etterhvert vil fokusere på etappeseire og grønn trøye til Boasson Hagen. Men da kan det være for seint. Tror vi får se en prolog i touren hvor det vil gnistre mer av Edvald enn det gjorde i dag. Tipper han ikke gikk på mer enn ca 80-85% i dag. Så er det opp til en fysiker som deg å regne seg frem til akkurat hvor bra det kan bli når han gir 100% :)

    SvarSlett