onsdag 16. juni 2010

Hva er lov i en spurt?

Et dårlig skrevet innlegg av meg i går, hvor det virket som at jeg beskyldte Haussler for velten som oppstod under spurten på den 4. etappen i Sveits Rundt, skapte en del reaksjoner. Det var herlig å se litt engasjement, selv om det skyldtes en stygg feil fra min side. Det virker som at det finnes noen sterke meninger om hva som er lov og hva som ikke er det i spurter. Derfor tenkte jeg at det passet godt med et diskusjonsinnlegg om hva som er lov og hva som ikke er det i massespurter. Jeg håper virkelig dere vil dele deres synspunkter ved å legge inn kommentarer.

Spurternes eller arrangørenes feil?
I Tour de France vil det garantert bli en del tette spurter og tøffe situasjoner. Hvor går grensen mellom rett og gal oppførsel? Hvor mye skal til for at ryttere bør bli deplassert. Det er spesielt to episoder som slår meg. Den første er fra Tour de France i 2006. På den fjerde etappen blir det en tett spurt og noen meter fra mål er det en slak venstresving. Sperringen på venstresiden, hvor Hushovd ligger, forsvinner i noen meter. Eisel utfordrer Hushovd, som naturlig nok "drar" litt mot venstre for ikke å la Eisel skli forbi uten en kamp. Da dukker det opp sperringer igjen og Eisel holder på å velte stygt. Hushovd blir deplassert for uaktsom opptreden i spurten. Det er omtrent slik jeg husker situasjonen. TV2 (med Johan Kaggestad i spissen) og det norske folket er i full harnisk. De mener det utvilsomt er en arrangær feil. "Hullet" i sperringen skaper en livsfarlig situasjon, og arrangøren lar Hushovd ta skylden for deres feil. Det var noe i den retningen det lød fra det holdet. Husker jeg rett brukte de omtrent 50 prosent av sendingen de to neste dagene til å slå fast akkurat hvor feil den deplasserings avgjørelsen var. Pipa fikk en annen lyd tre år senere, da Cavendish i fjor ble seplassert etter en liknende hendelse. Også da var det en sperring som ikke var rett hele veien. Etter min mening var det to tvilstilfeller. Jeg skal ikke være for bastant på om det var riktig å deplassere syklistene etter disse hendelsene, men jeg mener helt klart at det var riktig å gi samme sansksjon i de to situasjonene. Men skulle begge endt i deplassering? Jeg sier ,under tvil, nei. Jeg har desverre ikke funnet video fra situasjonen i 2006 (legg gjerne inn en link i kommentarfeltet hvis dere vet om et nettsted hvor videoen ligger ute), men situasjonen fra i fjor finner dere her.

Holde linja
Det som diskuteres mest heftig er i hvor stor grad en syklist skal holde linja si i spurten. Det er umulig i sykkelsporten å gjøre som for eksempel i langrenn og dele oppløpet inn i koridorer som ikke kan krysses. Det sier seg selv at det er praktisk umulig. Da er det også umulig for syklistene å holde linja perfekt. Noen ganger er det en svak sving eller sidevind som gjør at syklistens naturlige bane ikke er rett frem. Så hvor mye skal syklistene avvike fra deres naturlige bane før de skal deplasseres? Gårsdagens etappe hvor Cavendish med flere gikk i bakken er etter min mening et eksempel på når syklister skal deplasseres. Det er fordi Cavendish skrår på tvers av veibanen så skrått. Det er ikke snakk om at han sakte, men sikkert skjærer over mot en side. Da hadde det vært litt mer naturlig. Her skrår han over veibanen raskt og hardt, og motivasjonen virker til å være at han vil presse en motstander som har større fart. Etter min mening klar grunn til å bli deplassert. Enige?


Men det finnes mere tvilsomme situasjoner. For eksempel siste etappen i årets Tirreno-Adriatico. Vår egen Boasson Hagen vant etappen, men ble beskyldt for å skjene mot venstre og sperre inne motstanderne. Det gjør han utvilsomt, men nok til å bli deplassert? I min mening utvilsomt nei. Det er naturlig for spurterne å "oppsøke" gjerdene på en av sidene av veien. Da kan konkurrentene bare passere deg på en side og du får straks litt bedre kontroll på feltet. Jeg mener også at han skjener såpass forsiktig over at det ikke skaper en veldig farlig situasjon. I tillegg er han såpass klart først at jeg ikke føler at noen har mer rett på plassen enn han hadde. Allikevel skjønner jeg hvorfor noen mener at det kunne vært grunn til å sanksjonere han.


Henda på styret
Det siste deltemaet som kan diskuteres er knuffingen i feltet. Her likner reglene noe på de finner i fotball. Skulder mot skulder er som oftest greit, men det er ikke lov til å holde eller slå andre syklister. Historien gir oss noen eksempler på at ryttere har blitt disket/deplassert fordi de ikke har holdt henda på styret. En situasjon peker seg ut på dette feltet. Jeg tenker selvsagt på Theo Bos sin nedrivning av Impey i Tyrkia Rundt i fjor. En utvilsom disk og et skrekkeksempel som viser hvorfor reglene finnes.


Deplassert ble også Andre Greipel i Polen Rundt i fjor. Han løftet hånda fra styret i spurten, og ble straks deplassert. Det har med andre ord vært ganske konsekvent straffing av syklister som løfter hendene fra styret. Men bør det også straffes for overdreven pressing med skulderen? Skaper ikke det farlig situasjoner i spurtene? Samtidig skal det jo være tøff kamp om plasseringene i en spurt. Vi ønsker oss jo fortsatt tett racing, med tøffe og jevne spurter. Men hvor går grensen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar