fredag 25. juni 2010

Høydepunktet i juniorsesongen

Morgendagens fellesstart i NM er høydepunktet i juniorenes sesong. NM tittelen henger veldig høyt, og det vil garantert bli en tøff kamp om gullet. Men det er relativt få favoritter i løpet. Dette skyldes først og fremst at løypa er hard. Juniorene skal kjøre samme rundløype som seniorene. Det er en kupert løype med svært få flater. Det går opp og ned hele tiden. Da vil det taktiske spillet spille en mindre rolle, og det er kun de med størst kapasitet som vil kjempe om seieren. I mine øyne er det fem storfavoritter som kommer til å gjøre opp om seieren. Stavanger gutta Fredrik Galta og Sven Erik Bystrøm, Sandnes gutta Kristian Dyrnes og Daniel Hoelgaard, pluss Glåmdals Kristoffer Skjerping. Jeg blir ganske overrasket hvis ikke noen av de vinner. Men det er for guds skyld flere som på en toppdag har mulighet på medaljer, også av edelste valør. Nørmest de fem er nok Sondre Holst Enger og Jaran Nilsen. Holst Enger liker det kuperte terrenget han møter i morgen, noe han virkelig viste på sisteetappen av Ringerike GP for juniorer. Da vant han i ensom majestet. Jaran Nilsen er blant de i juniorklassen med størst kapasitet, men hadde nok ønsket en flatere løype, slik at han kunne brukt sine eksplosive fibre. Andre ryttere å se opp for er Kristofer Aurang, Sebastian Baksaas, Alexander Lundgreen, Oscar Landa og Kristian Vika. Det har de siste årene vært noen overraskelser på pallen, men det tror jeg ikke det blir i morgen. Jeg tipper følgende pall: Fredrik Galta, Kristoffer Skjerping og Daniel Hoelgaard.

Skal prøve å ha noen oppdateringer fra rittet på denne bloggen i morgen, så da en tur innom denne siden når løpet begynner, sånn ca 17.00.

14 kommentarer:

  1. synes og Phan Åge som vant tempoen burde nevnes som en som kan vinne imorgen...

    SvarSlett
  2. Er uenig. Tror løypa er alt for kupert for at Phan Åge Haugård skal være med å kjempe i toppen. Det ville i llefall overrasket meg stort hvis han gjorde det. Tror også gullet på tempoen kan ha vært en liten utladning for han.

    SvarSlett
  3. du har ikke sett Phan kjøre bakker ;) men var ikke tempoen også ganske kupert? må også nevne at de fleste av de andre rytterne har vært gjennom flere ritt enn han denne uka, i og med at Phan Åge stod over både gaterittet og lagtempoen.
    Men skjønner godt at du ikke har tro på Phan Åge, han har ikke vært helt i toppen på fellestartene i år..

    SvarSlett
  4. men blir overasket jeg og :P bare lurte på om du hadde glemt han eller om du ikke hadde troa på han :P
    digger forresten bloggen din! :D

    SvarSlett
  5. Phan Åge ble ikke glemt, bare veid og funnet noe for lett. Men som du sier har jeg ikke sett han sykle bakker. Mine spådommer er kun basert på tidligere resultater og "magefølelse". Men siden Phan Åge er det nærmeste en lokal rytter fra mitt hjemområde hadde det vært morsomt med en ny medalje. Men som sagt tiler jeg på at det skjer. Det skyldes ikke først og fremst at Phan Åge er dårlig i bakker, men fordi nivået i juniorklassen i år er i den absolutte verdenstoppen.

    Utrolig hyggelig at du liker bloggen.

    SvarSlett
  6. Du nevnte ingenting om hjemmefavoritten Sindre Lunke i fra TVK som en forhåndsfavoritt. Han er førsteårs og kom inn på en 5-6 plass. Mange av dine favoritter blant annet baksaas hadde ikke sjangse til å henge med en gang!

    SvarSlett
  7. Baksaas nevnte jeg ikke som favoritt, men en å se opp for hvis han hadde en god dag. Jeg sa det var 5 favoritter (som alle kom topp 7) og 2 store outsidere som blenr 8 (Holst Enger) og 12 (Nilsen).

    Du har helt rett i at jeg ikke nevnte hjemmefavoritt Sindre Lunke, og det skyldes at jeg ikke har nok kunnskap om han. For meg var hans sjetteplass overraskende, men gledelig. Gledelig både fordi han var på hjemmebane og fordi han er førsteårs junior. Er en stor prestasjon og bli nummer 6 i det feltet som stilte til start i går. Jeg legger navnet på minnet og kommer nok til å nevne han i favorittsjiktet i neste junior løp i Norge.

    Det virker til at du kjenner bedre til han enn meg. Hva slags type rytter er han?

    SvarSlett
  8. Han er en typisk syklist som liker harde løyper, mye bakker og fart fra start. Men er kanskje en av de sterkeste juniorene i bakker :)

    SvarSlett
  9. Da var gårsdagens løype perfekt for han med andre ord. Han har vel kanskje "sniktrent" litt i løypa på forhånd også. Er bra at det også kommer frem noen syklister med styrke i motbakker. Kanskje kan han gå i fotsporene til Frederik Wilmann?! Jeg lover i hvertfall å følge godt med på hvordan han gjør det videre i sesongen. Som førsteårs junior har han jo ikke så mye press på seg, i hvertfall ikke når han i går sikret at sesongen nle vellykket.

    SvarSlett
  10. kommer du til å skrive om u6 som går i sverige neste uke?

    SvarSlett
  11. Må innrømme at jeg ikke har fulgt U6 i Sverige veldig tett de siste årene, men har forstått at dette løpet er blitt viktigere og viktigere. Hovedfokuset i den perioden vil selvsagt ligge på Tour de France, men det betyr ikke at vi glemmer alle andre ritt. Vil garantert få med meg resultatene og skrive noe rundt de. Spørs hvor mye klokt det blir ut av det, men hvis det er ønskelig skal vi følge godt med både på resultater og det som skrives på ulike nettsider av klubbene som deltar.

    Synes det er veldig morsomt at det er mange kommentarer til det vi skriver om juniorklassen. Er veldig morsomt å følge ryttere allerede fra denne klassen, som er første av mange steg på vei til profftilværelse. For å gjøre et langt svar kort: vi vil følge med på U6 og skrive litt om det :)

    SvarSlett
  12. nivået er høyt i u6 og mange norske juniorryttere har hevdet seg bra tidligere så det hadde vært morro om du hadde skrevet litt om det rittet også. jeg kommer i alle fall til å lese.

    SvarSlett
  13. Hyggelig at du er interessert i å lese om det. Vi skal skrive i vei :)

    SvarSlett
  14. Det blir spennende å lese om U6! Har hørt at det er veldig mange nordmenn påmeldt i juniorklassen i år?

    SvarSlett